Przedszkole nr 141

Osoby, które wzięły udział w przedsięwzięciu:

Tydzień Edukacji Globalnej odbył się w terminie 11 – 15 XI oraz 18 – 22 XI. W Tygodniu Edukacji Globalnej brało udział 25 dzieci w wieku 3 – 4 lat. 2 nauczycielki: Agnieszka Kowalczyk – Czerep i Grażyna Laskowska oraz 25 rodziców.

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

Pierwszy tydzień odbył się pod hasłem: „Moje miasto Wrocław” - Przez ten czas dzieci poznawały swoje miasto : herb, flagę, popularne miejsca : Katedra , Ratusz, , pomnik A. Fredry, Sky Tower, Teatr Lalek, Operę, Hala Stulecia. W środę 13.11.2013dzieci były w Hali Stulecia, gdzie poznały historię powstania tego miejsca oraz wzięły udział w warsztatach organizowanych przez Centrum Poznawcze: „Budujemy ZOO” gdzie miały możliwość pobudzać swoją kreatywność w działaniu. W czwartek do przedszkola zostali zaproszeni rodzice dzieci. Podczas zajęć otwartych pod tytułem: „Kocham moje miasto Wrocław” dzieci zaprezentowały zdobyte wiadomości na temat swojego rodzinnego miasta oraz przedstawiły układ muzyczno – ruchowy do utworu: „ My wrocławianie”. Na podsumowanie tygodnia dzieci rozwiązywały quiz ze znajomości Wrocławia.

Myślę, że tematyka była dopasowana do wieku dzieci. Zajęcia były ciekawe i pozwoliły zdobyć wiedzę na temat miasta w którym wzrastają. Jest to temat bliski dzieciom. Uważam, że ten temat warto kontynuować na wiosnę 2014 i w kolejnych latach. Ten tydzień zainspirował mnie do dalszych działań. Myślę, że fajnie byłoby zorganizować wspólnie z rodzicami rejs po Odrze i podczas takiej wyprawy przybliżyć historię zabytków i ciekawych zakątków Wrocławia.

II tydzień odbył się pod hasłem: „ Życzliwość na co dzień” - W naszej grupie realizowany jest mój autorski program: „Poznaję swoje otoczenie – jestem tolerancyjny” . Przy okazji zbliżającego się „Dnia życzliwości” postanowiłyśmy z koleżanką przybliżyć dzieciom pojęcie „tolerancja”. Mama jednego z chłopców przeczytała dzieciom opowiadanie P. Lindenbaum: „Igor i lalki” – dzieci podczas „Burzy mózgów” – ustalały co to może być tolerancja. Następnie bawiliśmy się w szereg zabaw aktywizujących i zacieśniających więzi w grupie oraz wzmacniającymi poczucie własnej wartości. Były to m. in: „ Pajęczyna przyjaźni”, „ Lustra”, „Iskierka przyjaźni”, „Kelner i klient”. Podczas codziennych czynności dzieci starały się używać form grzecznościowych w stosunku do pań, dzieci i rodziców. Przy pomocy plastycznych form dzieci tworzyły galerię „Uśmiechniętych i życzliwych twarzy”. W kolejnym dniu przy pomocy zaproszonej mamy i babci z gr. III dzieci wykonały ciasteczka. Były to ciasteczka życzliwości, które przy pomocy posypek i kolorowych pisaków przyozdabiały dzieci wg własnego pomysłu. W czwartek każde dziecko i panie z grupy otrzymały żółte kokardki jako symbol życzliwości. Każdy posiadacz tej kokardki starał się z całych sił być miłym i życzliwym dla innych. Dzieci poczęstowały inne przedszkolaki i wszystkie panie z przedszkola swoimi ciasteczkami. Każdy rodzic odbierający dziecko z naszej grupy oczywiście też mógł się poczęstować „ciasteczkami życzliwości”.

Na podsumowanie tematu dzieci w grupowej współpracy wykonały „Drzewo życzliwości” – gdzie na serduszkach umieszczały życzenia dla swoich rodziców i przyjaciół grupy.

Uważam, że takie działania pozwalają zrozumieć najmłodszym potrzeby drugiego człowieka chociaż w małym stopniu. Dzieci w wieku 3- 4 lat cechują się egocentryzmem. Zaproponowane zabawy pozwalały dostrzec im, że każdy z nas jest inny, wyjątkowy.

Mam nadzieję, że w przyszłości uda nam się upiec tak wiele ciasteczek, żeby móc obczęstować okolicznych mieszkańców. Nie udało się zrealizować pomysłu, gdzie dzieci wykonałyby album z pracami plastycznymi i taki zbiór zostałby przekazany seniorom Związków Nauczycielstwa Polskiego, którzy blisko przedszkola mają swoją siedzibę. Temat życzliwości i tolerancji pewnie jeszcze wiele razy będzie poruszany w naszej grupie. Na pewno pojawi się temat praw dziecka i tolerancji chociażby przy okazji Światowego Dnia Osób niepełnosprawnych.

Refleksje

To były ciekawe dwa tygodnie, które zainspirowały mnie do dalszych działań. Co dał mi TEG? – motywację do dalszej pracy i nowe pomysły.