Przedszkole nr 22
Osoby, które wzięły udział w przedsięwzięciu
Kadra: wszystkie nauczycielki, wszyscy pracownicy obsługi
Dzieci :95 oraz ich rodzice
Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
TEG odbywał się w naszym przedszkolu po raz pierwszy. Każda z grup wiekowych wybrała, najciekawszy dla siebie, do poznawania kraj. Przy wyborze kierowałyśmy naszymi fascynacjami, ciekawością oraz możliwością dostępu do rzetelnych informacji np. możliwością zaproszenia osoby pochodzącej z tego kraju- w przypadku Ekwadoru. Dzieci w TEG-u miały możliwość poznawania kultury RPA, Tanzanii, Hawajów oraz Ekwadoru. W związku z tym, że tylko dwie z nas uczestniczyły w szkoleniu dotyczącym edukacji globalnej, pozostałym koleżankom przekazałyśmy informacje i materiały dotyczące jak je realizować z małymi dziećmi, a także zapoznałyśmy z „ Kodeksem obrazów i przesłań dotyczących krajów Południa”.
Tydzień edukacji globalnej dla rodziców rozpoczęłyśmy od przygotowania plakatów propagujących ideę „Fair Trade” czyli sprawiedliwego handlu oraz odpowiedzialnej konsumpcji „ Kupuj odpowiedzialnie- zmieniaj nawyki na lepsze”. Plakaty rozwieszone były w różnych miejscach przedszkola dostępnych dla rodziców - szatni, w korytarzach. Zawierały one również adresy stron internetowych, na których rodzice mogli uzyskać więcej informacji dotyczących danego zagadnienia.
Przygotowałyśmy ogłoszenie z informacją, iż rozpoczynamy Tydzień Edukacji Globalnej oraz przybliżyłyśmy w wielkim skrócie jej idee. Zawisło ono na tablicy ogłoszeń oraz przedszkolnej stronie internetowej.
Zaproponowałyśmy dzieciom i ich rodzicom wykonanie pracy plastycznej „Dalekie podróże”. Wybrałyśmy formę prezentacji chcąc uniknąć typowego konkursu i wybierania „najlepszych” prac. Praca miała być wynikiem doświadczeń dziecka związanych z poznawaniem różnych kultur.
Każda z grup poświęciła cały tydzień, niektóre nawet dwa, na poznawaniu rówieśników z najodleglejszych zakątków świata-RPA, Tanzanii, Hawajów, Ekwadoru. Dzieci poznawały ich miejsce zamieszkania, stroje, biżuterię- również je tworzyły, ulubione potrawy ,sposób spędzania czasu wolnego, zabawy, piosenki, bajki, a także zwierzęta żyjące na terenie tego kraju, charakterystyczną roślinność , uwarunkowania klimatyczne. Poznawały kulturę, sztukę, język- proste zwroty w danym języku . Oglądały zdjęcia, prezentacje multimedialne , filmy i bajki. Odkrywały w czym dzieci z tych krajów są do nich podobne, a co je różni.
Każda z sal była odpowiednio udekorowana przez nauczycielki a także przez dzieci, które aktywnie w tym uczestniczyły samodzielnie wykonując wiele z nich.
Na zakończenie TEG-u odbył się quiz, dla wszystkich przedszkolaków, podsumowujący tydzień wytężonej pracy. Podczas niego dzieci pochwaliły się nie tylko wiadomościami , ale i umiejętnościami. Zaprezentowały stroje, tańce, piosenki i zabawy charakterystyczne dla danego kraju. Każda z grup otrzymała materiały potrzebne do wykonania gry planszowej dotyczącej poznawanego kraju . Następnie między grupami wymieniałyśmy się tymi grami.
Materiały wykorzystane do TEG:
- Lalki Lekkamrat,
- Globus, mapy,
- Baśnie i legendy oraz utwory muzyczne, piosenki z różnych stron świata, CD „Muzyka z różnych stron świata”
- Prezentacje multimedialne: zdjęcia przedstawiające życie codzienne dzieci i dorosłych w Tanzanii, miasta i wsie, rośliny i zwierzęta oraz zdjęcia przedstawiające RPA, Hawaje, Ekwador, filmy i bajki animowane
- Różnorodne materiały plastyczne potrzebne do przygotowywania zajęć przez nauczycielki bądź prac plastycznych, dekoracji przez dzieci
- Owoce
- Materiały otrzymane podczas uczestnictwa w projekcie „ Edukacja globalna dzieci zmienia nasz świat”
Co warto polecić? Co się szczególnie udało?
Duże wrażenie na widzach zrobiły prezentacje tańców , których nauczyły się dzieci podczas TEG w ramach poznawania kultury danego kraju i własnoręcznie wykonane stroje.
Ciekawą formą było również wykonanie gier planszowych zawierających zdjęcia i pytania quizowi dotyczące poznawanego kraju przez daną grupę wiekową, a następnie wymienianie się nimi.
Refleksje
Tydzień czasu to zdecydowanie za mało ,aby dobrze poznać dany kraj , a także utrwalić wiadomości. W kolejnych latach wszystkie wydłużymy ten czas do dwóch tygodni. W tym roku zrobiły to dwie grupy z czterech, czując po tygodniu niedosyt. Chciałybyśmy bardziej zaktywizować rodziców, włączyć w nasze działania.
Tematyka ta jest dosyć trudna do realizowania z najmłodszymi dziećmi, ale wiemy, że „dla chcącego nic trudnego”, wymaga to jednak dużego zaangażowania z naszej strony . W starszych grupach zajęcia te były niezwykle atrakcyjne dla dzieci, rozwijały ich kreatywność, wzbogacały wiedzę, uczyły otwartości, a dzieci chciały wciąż więcej…
Zauważamy ,że rzetelne przygotowanie się do realizacji TEG ,biorąc pod uwagę „Kodeks…” i nie tylko wymagało poświęcenia naprawdę dużej ilości czasu np. samo wyszukiwanie odpowiednich zdjęć, które nie są zawsze dostępne na polskich stronach internetowych.
Nie do przecenienia okazały się pomoce, które otrzymałyśmy w ramach projektu :lalki, globus, piłka kontynentalna, puzzle i niesamowite ilości książek dla dzieci i dla nas nauczycielek bez , których nasza wiedza nie była by tak pogłębiona. Zaangażowanie osób koordynujących projekt, trenerek było niesamowite, to ono w nas uczestniczkach zaszczepiło chęć rzetelnego zgłębienia tematu, odwiedzenia i przestudiowania wielu nieznanych dotąd stron internetowych i wykorzystania ich zasobów w pracy.