ZŻP nr 3

Osoby, które wzięły udział w przedsięwzięciu:

Kadra: 18 nauczycelek

Dzieci: 267

Rodzice: 60 osób

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

W dniach od 25 - 29 listopada 2013 r. wszystkie dzieci (9 grup) oraz nauczyciele z Zespołu Żłobkowo Przedszkolnego Nr 3 we Wrocławiu przystąpili do realizacji projektu Tydzień Edukacji Globalnej. Był to tydzień uczący pracy w grupie, podkreślał wyjątkowość i szacunek do każdej osoby. Dążyliśmy do zgłębienia wiedzy na temat współzależności globalnych pamiętając o tym by przekaz był zrozumiały dla danej grupy wiekowej dzieci. Zapewne nie udało nam się wyczerpać tematu, z czego bardzo się cieszymy, gdyż jest to okazja do organizowania kolejnych zajęć z cyklu edukacji globalnej.

Wstępem do TEG-u było poinformowanie wszystkich nauczycieli i rodziców o celach i założeniach projektu. Wspólnie z rodzicami zadbaliśmy o to by w każdej sali stworzyć tematyczny kącik oraz by nie zabrakło w nim niezbędnych albumów, książek, gier, map, globusów i wiele innych ciekawych przedmiotów z różnych stron świata. Kąciki cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród dzieci. Tematy, które zostały zrealizowane to:

- 25. 11. 2013 Dziś chcę Wam pokazać jak wygląda świat –Wstępem do zajęć było opowiadane Świat . Dzieci zapoznały się z mapą i globusem. Lokalizowały miejsce zamieszkania, budowały wymarzony dom a następnie umieszczały je na mapie swojego miasta.

- 26. 11. 2013 Matka Ziemia ma gorączkę – podczas zajęć dzieci poznały sposoby oszczędzania wody, energii elektrycznej. Dowiedziały się, że mają wpływ na to jak Ziemia będzie wyglądać za kilka lat a także poznały przyczyny zanieczyszczonego środowiska,

- 27. 11. 2013 W cieniu baobabu ( Afryka) - Zapoznanie dzieci z bogatą przyrodą Afryki, przekazanie informacji na temat baobabów oraz legend na temat tych tajemniczych drzew.

- 28. 11. 2013 Wszyscy różni – wspólne wartości – celem zajęć było wprowadzenie dzieci do tematu i różnorodności krajów i kultur. Uświadomienie wspólnych wartości z rówieśnikami z innych krajów a także zapoznanie dzieci z wytworami kultury Ndebele/wzornictwo, muzyka/

- 29. 11. 2013 W krainie przypraw indyjskich – był to niezwykle kolorowy i pachnący dzień, gdyż dzieci poznawały kulturę indyjską za pomocą wielu zmysłów (węchu, smaku, dotyku,słuchu)

Podczas Tygodnia Edukacji Globalnej Grupa VIII Kleksiki zaprezentowała piękną
i wartościową sztukę teatralną Koty. Widzami byli dzieci i rodzice. Warsztaty twórcze w ramach tematu Wszyscy różni – wspólne wartości również odbyły się z udziałem rodziców. Podczas warsztatów, rodzice i dzieci mieli okazję spróbować produktów pochodzących ze sprawiedliwego handlu. Efektem powyższych działań są piękne prace plastyczne, które na zakończenie TEG-u stanowiły kolorową dekorację w salach i korytarzach przedszkola.

Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się

Warto wykorzystywać muzykę z różnych stron świata. Podczas realizowania zajęć dzieci bardzo skupiały uwagę na nowych dźwiękach, które do tej pory były im nieznane. Można również samodzielnie wykorzystać instrumenty za pomocą różnych przedmiotów codziennego użytku. Bardzo dobrze sprawdzają się kolorowe i duże ilustracje z dokładnym opisem (dziecko uważnie słucha informacji, którą przekazuje nauczyciel na temat konkretnego obrazka). Ogromną radość sprawiły dzieciom kolorowe książki i opowiadania a także bajki i prezentacje multimedialne, które dostarczyły nowych wrażeń. Doskonałą zabawą było ubieranie, przebieranie lalek z różnych stron świata. Na zakończenie TEGu dzieci mogły samodzielnie barwić ryż różnymi przyprawami a potem chętni/odważni go próbowali za pomocą pałeczek/widelców – dużo fajnej zabawy.

Wykorzystane materiały

  • materiały plastyczne (wszystko to, czego, na co dzień używa nauczyciel do organizowania działań plastycznych)
  • książki, opowiadania, bajki
  • oryginalna muzyka afrykańska, indyjska itd.
  • stroje adekwatne do prezentowanego kraju/regionu/miasta
  • lobusy,mapy
  • przezntacje multimedialne,
  • lalki z różnych stron swiata,
  • pamiątki z podróży/wycieczek, albumy, zdjęcia

Co warto polecić? Co się szczególnie udało?

Wszystkie zajęcia poruszały bardzo ciekawe tematy. Nauczyciel mógł dowolnie dostosowywać treść do umiejętności i poziomu dzieci. Zagłębiać się w szczegóły ze starszymi dziećmi lub bazować na prostych informacjach z dziećmi młodszymi. Warto mieć „przewodnika” w postaci pluszowego misia, lalki, który zabierze dzieci w niezwykłą podróż dookoła świata i będzie przekazywać im wszystkie ciekawe informacje, zapraszać do wspólnej zabawy, działań plastycznych. Warto również przygotować sobie kilka zabaw ruchowych nawiązujących do tematu, które będą doskonałym przerywnikiem podczas zajęć dydaktycznych.

Refleksje

Jesteśmy pod wrażeniem szkoleń, w których miałyśmy okazję wziąć udział. Przygotowaniem merytorycznym pań prowadzących, gdyż dzięki temu zyskałyśmy nowe spojrzenie na problematykę edukacji globalnej. Jesteśmy bardzo zadowolone z przebiegu oraz realizacji tematów w przedszkolu. Cieszymy się, że również rodzice aktywnie uczestniczyli w projekcie. Przyznajemy, iż bardzo dużo pracy włożyłyśmy w przygotowanie scenariuszy, materiałów do zajęć, opracowań, pomocy dydaktycznych,warsztatów ale zadowolenie dzieci oraz wszystkich uczestników przekonały nas o tym, iż warto było zaangażować się w ten projekt. Dziękujemy.