Przedszkole nr 29

Osoby, które wzięły udział w przedsięwzięciu

Kadra: 5 nauczycielek
Dzieci: 96
Rodzice i dziadkowie: 10
Goście: 2

Krótki opis przebiegu tygodnia Edukacji Globalnej

Tydzień Edukacji Globalnej w naszej placówce odbył się w dniach 25-29 listopada 2013.Inicjatywy podjęte w jego ramach były następujące:

Współpraca z rodzicami i dziadkami:
- zorganizowanie wystawy nt. „Fairtrade – sprawiedliwy handel". Zadaniem rodziców było przynoszenie opakowań, na których umieszczony był znak firmy należącej do Stowarzyszenia Sprawiedliwego Handlu.
- przygotowanie przedstawienia pt."Wędrówki energooszczędnej żarówki". Rodzice aktywnie włączyli się w przygotowanie strojów, scenografii oraz osobiście wystąpili w przedstawieniu poprzedzonego spotkaniem z pracownikiem firmy „Tauron", który przybliżył dzieciom sposoby oszczędzania energii elektrycznej w domu i przedszkolu.

W czasie Tygodnia Edukacji Globalnej dzieci zapoznały się z różnymi częściami świata. Pierwszego dnia uświadomiły sobie gdzie jest ich własne miejsce na Ziemii poprzez poznanie globusa ( grupy młodsze) i poznanie kontynentów oraz ich nazw ( grupy starsze). Grupa starsza wspólnie wykonała „ Atlas świata" wypełniony zdjęciami i rysunkami zwierząt, roślin, budowli, osób, produktów, owoców i warzyw.

Kolejnego dnia dzieci odbyły podróż do RPA gdzie poznały dziewczynkę o imieniu Thandi oraz poznały kulturę Ndebele. Dzięki tej wiedzy dzieci mogły stworzyć afrykańskie domki z barwnymi geometrycznymi wzorami. Wszystkich zafascynowały „Bajki z Afryki" czytane podczas relaksacji. Następnego dnia znaleźliśmy się wśród Indian Dakota. Poznaliśmy kulturę, zwyczaje Indian oraz ich elementy ubioru zwracając uwagę na życie współczesnych Indian. Pomogła w tym szczególnie prezentacja multimedialna „Kim są Indianie", gdzie zostały wskazane cechy wspólne z naszym stylem życia. Kolejny dzień upłynął nam na poznaniu Chin gdzie dzieci miały możliwość spróbowania wybranych roślin uprawnych w Chinach: ryż ( jedzenie pałeczkami), herbata liściasta, orzeszki ziemne. Wszystkie te czynności poprzedzone były prezentacją multimedialną ukazującą krajobrazy, rośliny uprawne, zwierzęta, strój ludowy w porównaniu z polskim strojem ludowym. Na koniec dzieci ułożyły „Tangram" według własnego pomysłu.

Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się

  • słowna
  • pokazu
  • prezentacje
  • aktywizująca
  • pedagogika zabawy
  • metoda Weroniki Sherborn

Wykorzystane materiały

  • brystol, flamastry, klej, kredki, farby, tasiemka
  • globus piłka
  • kubeczki papierowe, miseczki plastikowe, pałeczki
  • ryż, herbata liściasta, orzeszki ziemne, pędy bambusa
  • instrumenty perkusyjne
  • globus
  • „Mapy", atlas świata
  • książki
  • komputer ( program PowerPoint)
  • płyta CD, odtwarzacz
  • ilustracje
  • glina
  • materiał przyrodniczy
  • lalki
  • opakowanie po produktach
  • aparat fotograficzny
  • ksero w kolorze

Co warto polecić? Co się szczególnie udało?

Polecamy formę współpracy z rodzicami – wspólne przygotowanie i przedstawienie dowolnej małej formy scenicznej.

Refleksje

Tydzień Edukacji Globalnej dla nas jako koordynatorek był bardzo ciekawym doświadczeniem a w szczególności wyzwaniem. Czas zajęć i wspólnych przedsięwzięć był momentem, w którym mogłyśmy pokazać to czego nauczyłyśmy się podczas warsztatów. Ukazał nam nowy sposób pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.