Przedszkole nr 29
Osoby, które wzięły udział w przedsięwzięciu
Kadra: 5 nauczycielek
Dzieci: 96
Rodzice i dziadkowie: 10
Goście: 2
Krótki opis przebiegu tygodnia Edukacji Globalnej
Tydzień Edukacji Globalnej w naszej placówce odbył się w dniach 25-29 listopada 2013.Inicjatywy podjęte w jego ramach były następujące:
Współpraca z rodzicami i dziadkami:
- zorganizowanie wystawy nt. „Fairtrade – sprawiedliwy handel". Zadaniem rodziców było przynoszenie opakowań, na których umieszczony był znak firmy należącej do Stowarzyszenia Sprawiedliwego Handlu.
- przygotowanie przedstawienia pt."Wędrówki energooszczędnej żarówki". Rodzice aktywnie włączyli się w przygotowanie strojów, scenografii oraz osobiście wystąpili w przedstawieniu poprzedzonego spotkaniem z pracownikiem firmy „Tauron", który przybliżył dzieciom sposoby oszczędzania energii elektrycznej w domu i przedszkolu.
W czasie Tygodnia Edukacji Globalnej dzieci zapoznały się z różnymi częściami świata. Pierwszego dnia uświadomiły sobie gdzie jest ich własne miejsce na Ziemii poprzez poznanie globusa ( grupy młodsze) i poznanie kontynentów oraz ich nazw ( grupy starsze). Grupa starsza wspólnie wykonała „ Atlas świata" wypełniony zdjęciami i rysunkami zwierząt, roślin, budowli, osób, produktów, owoców i warzyw.
Kolejnego dnia dzieci odbyły podróż do RPA gdzie poznały dziewczynkę o imieniu Thandi oraz poznały kulturę Ndebele. Dzięki tej wiedzy dzieci mogły stworzyć afrykańskie domki z barwnymi geometrycznymi wzorami. Wszystkich zafascynowały „Bajki z Afryki" czytane podczas relaksacji. Następnego dnia znaleźliśmy się wśród Indian Dakota. Poznaliśmy kulturę, zwyczaje Indian oraz ich elementy ubioru zwracając uwagę na życie współczesnych Indian. Pomogła w tym szczególnie prezentacja multimedialna „Kim są Indianie", gdzie zostały wskazane cechy wspólne z naszym stylem życia. Kolejny dzień upłynął nam na poznaniu Chin gdzie dzieci miały możliwość spróbowania wybranych roślin uprawnych w Chinach: ryż ( jedzenie pałeczkami), herbata liściasta, orzeszki ziemne. Wszystkie te czynności poprzedzone były prezentacją multimedialną ukazującą krajobrazy, rośliny uprawne, zwierzęta, strój ludowy w porównaniu z polskim strojem ludowym. Na koniec dzieci ułożyły „Tangram" według własnego pomysłu.
Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się
- słowna
- pokazu
- prezentacje
- aktywizująca
- pedagogika zabawy
- metoda Weroniki Sherborn
Wykorzystane materiały
- brystol, flamastry, klej, kredki, farby, tasiemka
- globus piłka
- kubeczki papierowe, miseczki plastikowe, pałeczki
- ryż, herbata liściasta, orzeszki ziemne, pędy bambusa
- instrumenty perkusyjne
- globus
- „Mapy", atlas świata
- książki
- komputer ( program PowerPoint)
- płyta CD, odtwarzacz
- ilustracje
- glina
- materiał przyrodniczy
- lalki
- opakowanie po produktach
- aparat fotograficzny
- ksero w kolorze
Co warto polecić? Co się szczególnie udało?
Polecamy formę współpracy z rodzicami – wspólne przygotowanie i przedstawienie dowolnej małej formy scenicznej.
Refleksje
Tydzień Edukacji Globalnej dla nas jako koordynatorek był bardzo ciekawym doświadczeniem a w szczególności wyzwaniem. Czas zajęć i wspólnych przedsięwzięć był momentem, w którym mogłyśmy pokazać to czego nauczyłyśmy się podczas warsztatów. Ukazał nam nowy sposób pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.