Przedszkole nr 88
Osoby, które wzięły udział w przedsięwzięciu
W szkoleniu i przeprowadzeniu zajęć z Edukacji Globalnej wzięły udział dwie nauczycielki (oraz 2 pomoce) dzieci 4,5-letnich i 5,6-letnich. Zajęcia TEG przeprowadzono w 2 grupach liczących po 25 dzieci. Każda grupa miała zajęcia ukierunkowane na poznanie wielokulturowości i różnorodności na świecie oraz wprowadzenie do najważniejszych praw dziecka.
Krótki opis przebiegu tygodnia Edukacji Globalnej
DZIEŃ I
- wprowadzenie dzieci do tematyki różnorodności krajów i kultur
- uświadomienie wspólnych wartości z rówieśnikami innych krajów
- zapoznanie dzieci z wytworami kultury Ndebele
- wykonanie domków
DZIEŃ II
- poznanie życia i zwyczajów Indian Dakota
- poznanie cech charakterystycznych dla środowiska Indiańskiego
- poznanie elementów ubioru oraz ich kultury
- wykonanie pióropuszy oraz tipi-zabawy w namiocie
DZIEŃ III
- przybliżenie dzieciom kultury i zwyczajów Wietnamczyków (jedna grupa miała Kraj kwitnącej wiśni-poznanie kultury Japończyków)
- poznanie sposobu uprawy i wykorzystania ryżu
- ukazanie znaczenia ryżu dla kultury i życia codziennego mieszkańców Wietnamu
- zastosowanie ryżu w naszym życiu codziennym
- farbowanie ryżu bibułą
- jedzenie obiadu pałeczkami
- wykonanie czapek Wietnam-non-la; Japonia-sugegasa oraz wachlarzy ozdabiając kwiatami wiśni lub szablonem smoka
DZIEŃ IV
- poznanie skąd pochodzą owoce, które jemy na co dzień
- docenianie zasobów, które posiada Globalne Południe i z których korzystamy na co dzień
- usprawnienie korzystania ze zmysłów smaku, węchu i dotyku
- wykonanie pasty z curry do degustacji dla rodziców oraz kanapek z masłem z kasztanów
DZIEŃ V
- refleksja o roli swojego miejsca na ziemi i domu – podsumowanie tygodnia, poznanych krajów
- zapoznanie z ideą praw przysługujących każdej istocie ludzkiej
- poznanie koncepcji praw dziecka
- wykonanie domków z pudełek i umieszczenie ich w tym miejscu świata (piłki), gdzie chciałbym zamieszkać.
Co warto polecić na przyszłość, co się szczególnie udało
Dzieci były zachwycone nowymi pomocami i pomysłami. Cały czas dopytują, kiedy opowiemy im o innych krajach, zakątkach świata. Otrzymane lalki Thandi i Miko po dziś dzień cieszą się powodzeniem, „śpią” w łóżeczku piętrowym jak rodzeństwo.
Rodzice mieli wywieszone informacje o TEG oraz różne ciekawostki nt sytuacji Globalnego Południa i jaki ma to wpływ na funkcjonowanie nasze i krajów Glob Płd. Przychodzili i komentowali, że nie zdawali sobie z wielu rzeczy sprawy, z resztą pozostałe koleżanki z placówki-personel, także był zszokowany informacjami. Na pewno poznane wiadomości i otrzymane pomoce wykorzystamy w przyszłości realizując różne tematy.