Przedszkole nr 18
Osoby, które wzięły udział w przedsięwzięciu:
Kadra: 2 nauczycielki
Dzieci: 40
Goście z Mongolii - rodzice kolegi z grupy
Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
TEG przeprowadziłyśmy w dwóch grupach starszaków w dniach 25 - 29. XI. 2013r. Dla wszystkich 6 grup w naszym przedszkolu ogłosiłyśmy rodzinny konkurs plastyczny pt. "Z mamą i tatą zwiedzam świat". Dostarczone prace wzbogaciły wystawę w przedsionku przedszkola, na której zorganizowanie wykorzystałyśmy tablice, "kodeks praw dziecka"," kodeks ekologa" oraz znaki handlowe.
W poniedziałek realizowałyśmy temat: "Dziś chcę wam pokazać, jak wygląda świat". Pracując z mapą i globusem starałyśmy się rozbudzić ciekawość poznawczą dzieci.
Wtorek poświęcony był prawom dziecka. Starałyśmy się w przystępny sposób przybliżyć dzieciom ten trudny temat czytając opowiadanie o historii Gaela, bajkę o Jasiu i Małgosi, zachęcając dzieci do wykonania rysunku kreatywnego czy serduszek z drucików kreatywnych.
W środę kierowałyśmy uwagę starszaków na problemy ekologiczne w temacie "Kłopot Pani Pogody". Atrakcyjne zabawy pomogły zgłębić dzieciom problem zmian klimatycznych.
W czwartek poznaliśmy Thandi z plemienia Ndebele (RPA), jej rodzinę, ulubioną kurę oraz zwyczaje i kulturę jej plemienia.
W piątek wyruszyliśmy w podróż po Mongolii z rodzicami Khashego naszego kolegi z grupy. Prezentację multimedialną przygotował i przedstawił tata Odpurev a strój ludowy, muzykę i taniec oraz mongolski kimbab do degustacji przygotowała mama Delgermaa.
Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się
- podające
- ekspresyjne
- ćwiczeniowe
- kierowania aktywnością dziec
Wykorzystane materiały
- mapa i globus
- teksty literackie (opowiadanie K. Wiatra "Maciuś poczuł, że...", zagadki słowne B. Koneckiej, "Bajka o Jasiu i Małgosi", opowiadanie M. Angelou "Mój malowany dom, moja zaprzyjaźniona kura i ja", opowiadanie M. Kownackiej "O czterech synach mamy pogody", opowiadanie T. M. Massalskiej "Kropelki jak to kropelki" oraz bajka Dagurska).
- prezentacja multimedialna
- lalki (dziewczynka z Afryki i chłopiec z Azji)
- materiały do działań plastyczno - konstrukcyjnych (kartki, kredki, klej, pasy płótna, kijod miotły, druciki kreatywne, zszywacz)
- materiały wykorzystane w zabawach (gazety, folia malarska)
- ilustracje: zjawiska atmosferyczne, srodowisko.
- produkty spożywcze (ryż, warzywa, glony nori, przyprawy)
Co warto polecić? Co się szczególnie udało?
Polecamy, jeśli jest to tylko możliwe zaprosić gościa/gości do przybliżenia informacji o swoim kraju, swojej kultury, języka, ciekawostek.
W naszym TEG -u goście z Mongolii zaprosili nas do swojego kraju. Do prezentacji przygotowali się bardzo starannie zgodnie z wcześniej ustalonym scenariuszem. Spotkanie to przebiegało w bardzo przyjacielskiej atmosferze, z dużym ładunkiem autentyzmu i wiarygodności.
Co można było ulepszyć?
Zaprosić do współpracy nauczycielki z innych grup, rodziców, przyjaciół.
Refleksje
Edukacja globalna przybliża treści, wartości i zrozumienie niezbędne współczesnemu człowiekowi. A jeśli to dzieci mają zmienić nasz świat to warto właśnie dzieciom przybliżać treści i wartości, kształtować postawy przyjazne dla drugiego dziecka/człowieka, dla środowiska.
Warto organizować TEG!