Przedszkole nr 74

Osoby, które wzięły udział w przedsięwzięciu

  • ok. 100 dzieci z P nr 74
  • 9 nauczycielek
  • 9 pozostałych pracowników przedszkola (administracja, panie z kuchni)
  • ok. 50 rodziców i dziadków
  • 25 uczniów z klasy II SP nr 1
  • nauczycielka ze SP nr 1
  • nauczycielka tańca z „Małego Artysty"
  • nauczycielka pedagog-plastyk z MDK na ul. Dubois

Zastosowane pomysły, metody warte rozpowszechnienia

Każdy dzień w TEG poświęcony był innej tematyce, dzięki czemu informacje i umiejętności, jakie zdobywały dzieci, były usystematyzowane i logicznie ułożone. Należy zwrócić uwagę, że nauczycielki starały się prowadzić każde zajęcia dla wszystkich dzieci z przedszkola równocześnie na wspólnym korytarzu. Spotkania te były poprzedzone krótkimi zajęciami wprowadzającymi, realizowanymi przez nauczycielki w każdej z grup, dzięki czemu dzieci miały nakreśloną tematykę zajęć.
Warto wspomnieć, że wszystkie zajęcia prowadzone były metodami aktywizującymi najmłodszych. Miały one okazję brać udział w wielu zabawach, tańcach i konkursach związanych z daną tematyką. Dzieci, np. ubierały w sari jedną z nauczycielek, innego dnia przebierały ją za kowboja, wykonywały paszporty, aby móc podróżować po różnych państwach i poznawać tamtejsze zabawy i gry.
Realizując TEG warto nawiązać współpracę z innymi placówkami, np. dziećmi z zaprzyjaźnionej szkoły czy przedszkola i włączyć je aktywnie do zajęć, co u nas rewelacyjnie się sprawdziło (wizyta dzieci z klasy II SP nr 1 na zajęciach „Matka Ziemia ma gorączkę").
Dobrym pomysłem jest także zorganizowanie konkursu dla rodziców i dzieci (ogłoszenie go 3 tygodnie przed TEG) i rozstrzygnięcie go ostatniego dnia TEG, jako podsumowanie wszystkich zajęć. Warto, tak jak zostało to zrobione w naszej placówce, zaprosić rodziców na zajęcia otwarte i włączyć ich aktywnie do wspólnej zabawy.

Wykorzystane materiały

Dzieciom bardzo spodobała się forma zajęć polegająca na tym, że przychodzi do nich od kogoś list. Dlatego tak pilnie wysłuchały listu od Josepha z Ugandy i brały udział w zadaniach, o jakich on pisał (www.miedzykulturowa.org ).
Ciekawym materiałem, z jakim przedszkolaki oraz kadra placówki miała okazję się zapoznać były oryginalne bransoletki rakhi z Indii oraz podręcznik w języku punjabi, a także degustacja herbaty po indyjsku.

Co warto polecić na przyszłość, co się szczególnie udało

Strzałem w dziesiątkę okazały się zajęcia z rodzicami, które przybrały w naszym przedszkolu formę przedstawienia. Na początek rodzice otrzymali role, jakie będę odgrywać w przedstawieniu, potem wspólnie z dziećmi wykonali kukiełki, po to aby wystawić krótki teatrzyk specjalnie dla swoich pociech. Taki rodzaj zajęć, w których to rodzice robią coś dla swych dzieci bardzo się spodobał zarówno rodzicom, jak i przedszkolakom, którzy mogli zobaczyć mamę czy tatę w nowej roli – aktora. Szczególnie polecamy rewelacyjny scenariusz ze strony http://www.teatrzyk.kulturyswiata.org/materialy.

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

I dzień – ZIELONO MI!
TEG rozpoczęłyśmy dniem poświęconym ekologii. Tego dnia i dzieci i nauczycielki, a także sama placówka, ubrani byli na zielono. Zaprosiłyśmy dzieci z klasy II SP nr 1, aby wzięły udział w zajęciach wspólnie z przedszkolakami. Spotkanie podzielone było na dwie części – pierwsza była wstępem do dalszych działań. Brały w niej udział tylko zaproszeni goście, którzy po kilku zabawach integracyjnych wykonały maski Ziemi i wspólnie z Matką Ziemią (przebrana nauczycielka) rozwiązywały różne zadania. Zaproszeni goście zostali „mianowani" pomocnikami Matki Ziemi w walce o czystszą planetę. W drugiej części uczestniczyły także dzieci z naszego przedszkola. Każda grupa zaprezentowała piosenkę ekologiczną lub taniec, jaki przygotowała specjalnie na ten dzień. Następnie Matka Ziemia zaprosiła wybrane osoby do konkursów i zabawa. Zadaniem przedszkolaków oraz dzieci ze szkoły były, m. in. ułożenie kontynentów we właściwym miejscu na obrazku Ziemi, ułożenie i odczytanie podpisów, odczytanie haseł dotyczących dbania o środowisko. Spotkanie zakończyła wspólna zabawa do piosenki Majki Jeżowskiej „Moja planeta". Dzieci dostały na pamiątkę naklejki oraz słodkie co nie co.

II dzień – POZNAJMY SIĘ! JESTEM JOSEPH!
Drugi dzień TEG przebiegał pod hasłem Uganda. Wszystkie dzieci zaprosiłyśmy do wspólnej zabawy na głównym holu przedszkola. Zabawę rozpoczęłyśmy od przeczytania listu od chłopca z Ugandy – Josepha (międzykulturowa.org). Podczas czytania listu, dzieci wykonywały różne zadania, często te, o których pisał Joseph. Dzieci, mi. in. wskazywały Polskę oraz Ugandę na mapie świata, porównywały flagi tych państw. Musiały także odnaleźć wśród zdjęć stolicę Polski Warszawę i porównać je ze zdjęciami Kampali. Bawiły się i śpiewały piosenki, które lubi Joseph – „Jambo", „Simama ka". Witały się w języku suahili. Odnajdywały po opisie dom Josepha w Ugandzie, wykonywały kolorowe domki z kartonu.

III dzień – INDIE BILSKIE I DALEKIE!
Kolejny dzień TEG poświęcony był kulturze Indii. Dzieci i nauczycielki przebrane były w tradycyjne stroje, tzn. dziewczynki miały chusty i spódnice podobne do hinduskiego sari, a chłopcy turbany. W ten dzień zapoznałyśmy dzieci z tradycją malowania bindi na czole kobiet oraz malowania dłoni henną. Przedszkolaki obejrzały tradycyjne bransoletki rakhi, które dziewczynki zawiązały chłopom na nadgarstkach. Dzieciom bardzo spodobały się tańce bollywood, które najpierw obejrzeli, a potem sami wykonywali. Przedszkolaki miały także okazję same przebrać jedną z nauczycielek za Hinduskę, wybierając właściwe stroje. Dzieciom bardzo spodobała się zabawa w zaklinaczy węży oraz wąchanie przypraw takich, jak cynamon, imbir, kolendra. Ponadto, dzieci dowiedziały się, dlaczego krowa jest bardzo ważnym zwierzęciem w Indiach. Otrzymały kolorowanki z jej wizerunkiem, którą mogły pokolorować, wykleić w dowolny sposób. Na koniec obejrzały podręcznik do nauki czytania w języku punjabi, który porównały z podręcznikami w naszym ojczystym jęyzku. Zabawę zakończyła degustacja herbaty z cynamonem.

III dzień – GRY I ZABAWY Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA.
Tego dnia chciałyśmy, aby dzieci miały szansę wziąć udział w zabawach, grach i tańcach, w które bawią się dzieci w innych krajach. Wcześniej przedszkolaki wykonały paszporty aby mogły się przemieszczać poza granice Polski. I tak, pierwsza zabawa pochodziła z naszego kraju. Wszyscy bawiliśmy się i tańczyliśmy do piosenki „Idę do swej krasnoludki". Potem przenieśliśmy się (zabawa „My jesteśmy pilotami") do USA, a tam zanim wspólnie poznaliśmy nowy taniec, dzieci musiały wskazać na obrazku kowboja i przebrać za niego jedną z nauczycielek, która nauczyła wszystkich tańca country (do piosenki „Swing in der Gasse"). Następnie przemieściliśmy się do Tanzanii, gdzie śpiewaliśmy w języku suahili – „Jambo" (dzieci grały na bongosach), „Simama ka". W tym kraju pobawiliśmy się także w zabawy, które mają swoje odpowiedniki w Polsce – „Papier i nożyce", „Głowa, ramiona, kolana, pięty". Potem „pojechaliśmy" z jedną nauczycielek z DK na ul. Dubois do Izraela, gdzie zabawiliśmy się w „Stary Abraham", po czym wylądowaliśmy w Hiszpanii, aby zatańczyć flamenco. Naszą podróż zakończyliśmy w Meksyku gdzie pobawiliśmy się do piosenki „Chuchuua" oraz podsumowaliśmy cztery dni TEG, bawiąc się w zabawę „La Cucaracha".

IV dzień – ZAJĘCIA OTWARTE DLA RODZICÓW.
Ostatniego dnia TEG zaprosiłyśmy rodziców i dziadków naszych przedszkolaków na spotkanie i krótką pogadankę na temat istoty TEG. Podczas tego spotkania został roztrzygnięty konkurs, który zorganizowałyśmy trzy tygodnie wcześniej. W konkursie, pt. „Zwierzęta na safari" zostały rozdane trzy główne nagrody oraz nagroda specjalna, a także dyplomy i pamiątki dla pozostałych uczestników. Główna część spotkania odbywała się w każdej grupie przedszkolnej osobno. Zajęcia obrały formę teatrzyku (http://www.teatrzyk.kulturyswiata.org/materialy.) Rodzice wspólnie z dziećmi wykonali kukiełki, po to aby rodzice mogli użyczyć im głosu w trakcie przedstawienia. Celem tego krótkiego teatrzyku była integracja dzieci z rodzicami oraz nauczycielkami oraz zmobilizowanie rodziców do tego, aby wykonali coś dla swoich pociech i aby dzieci mogły zobaczyć mamę, tatę czy babcię w innych rolach, rolach aktorów.

Refleksje

Po raz drugi dzięki edukacji globalnej miałyśmy możliwość rozwijania w dzieciach świadomości i umiejętności, które za cel biorą poczucie odpowiedzialności za siebie, za mieszkańców całego świata i tego, co się na nim dzieje. My dorośli często o tym zapominamy. Wychowani pod europejskim „kloszem", nie zadajemy sobie pytań, kto uszył nasze spodnie, kto wyprodukował kawę, skąd wzięły się surowce do wyprodukowania naszego telefonu komórkowego, dokąd trafiają nasze śmieci, dlaczego tylu ludzi na świecie głoduje...
Kluczowe jest tu słowo „współzależność". Globalne współzależności działają we wszystkich kierunkach i na różnych poziomach: kulturowym, środowiskowym, gospodarczym i politycznym. Mają wpływ na każdego z nas, niezależnie czy mieszkamy we Wrocławiu, Limie, czy małej wsi w Bangladeszu.
Dzięki warsztatom same dostrzegamy te problemy, inaczej patrzymy na to co dzieje się wokół nas. Dziękujemy.

  • p74-1
  • p74-2
  • p74-3
  • p74-4