Świat w kapeluszu NON LA / Przedszkole nr 56

Osoby, które wzieły udział w przedsięwzięciu

W Tygodniu Edukacji Globalnej w Przedszkolu Nr 56 (w „Małej Niezapominajce") wzięły udział 4 grupy (poza najmłodszą grupą Pszczółek). Kadra zaangażowana w ten tydzień to nauczycielki grup a także panie woźne, które przyglądały i przysłuchiwały się treściom przekazywanym dzieciom, a także pomagały w trudniejszych zadaniach. Łącznie było to 8 nauczycielek i 4 panie woźne. Ilość dzieci biorących udział w zajęciach wahała się od 72 do 84.

Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej

Tydzień Edukacji Globalnej minął pod hasłem „Świat w kapeluszu NON LA", w którym to rozbudziłyśmy wśród dzieci ciekawość wietnamską kulturą, zwyczajami, językiem, zabawami ich rówieśników, muzyką. Tematy kolejnych dni:

1. Witajcie w Wietnamie
2. Tam, gdzie króluje ryż...
3. Czapki, kapelusze, berety, non la, czyli kto, co nosi na głowie
4. Ryżowe obrazki
5. Wietnamski świat bajek

Zastosowane metody, pomysły warte podzielenia się

Działania opierały się głównie na opowiadaniu dzieciom o kulturze, zwyczajach, tradycjach przez nauczycielki. Słowa miały swoja ilustrację w fotografiach lub prezentacjach. Tak łatwiej dzieciom wyobrazić sobie kraj, który poznać miały... Każde zajęcia rozpoczynały się wietnamskim powitaniem „Xin ciao", co spowodowało, ze sporo dzieci zwrot ten zapamiętało, a nawet witały się w tym języku przychodząc rano do przedszkola. Zajęcia zawierały zawsze element praktyczny, pracy własnej dzieci. Najbardziej efektowne i wywołujące zainteresowanie było farbowanie wody bibułą karbowaną, a następnie ziaren ryżu. Powstawały naprawdę piękne, kolorowe ziarenka, z których można było później wyczarować niezwykle barwny obraz... Wykonanie kapeluszy Non la i ozdabianie ich według własnych pomysłów również wywołało entuzjazm wśród dzieci.

Co warto polecić? Co szczególnie się udało?

To był już drugi rok, w którym nasze przedszkole weszło w TEG. Tym razem wiedziałam na co dokładniej zwrócić uwagę, by nie popełnić błędów z zeszłego roku... Przede wszystkim nowych treści nie może być zbyt wiele i koniecznie potrzebnych jest jak najwięcej ilustracji, projekcji, przedmiotów charakterystycznych dla danego regionu, przybliżających kulturę. No i oczywiście nie może zabraknąć zabaw w inaczej brzmiącym języku, nowych układów ruchowych i innowacyjnych zajęć plastycznych. Przedszkolaki wykazują zainteresowanie poznawaniem świata. Jednak projekt ten powinien być skierowany głównie do 5-6 – latków. Z nimi naprawdę można dużo zrobić... Angażują się i zachęcają rodziców do współpracy, sporo zapamiętują, a także wykazują zaciekawienie zadając bardziej wnikliwe pytania.

Refleksje

I nadal twierdzę, że cała kadra przedszkola powinna w szkoleniu z Edukacji Globalnej uczestniczyć, by jak najpełniej mogła włączyć się w „zmianę świata, poglądów"... Bo najpierw trzeba zacząć zmiany od nas samych, by zachęcić do działania innych...

Marta Otwinowska
Przedszkole nr 56

  • p56-1
  • p56-2
  • p56-3