Ameryka Południowa / Przedszkole nr 13

Osoby, które wzięły udział w przedsięwzięciu

W projekcie dotyczącym Ameryki Południowej  w Przedszkolu nr 13 we Wrocławiu wzięło udział: 3 nauczycieli, 70 dzieci z 3 grup przedszkolnych, 1 rodzic.

Dzień / Temat Cele operacyjne Przebieg Tygodnia Edukacji Globalnej Pomoce dydaktyczne

Dzień 1 – Dzieci z całego świata

 

Wprowadzeniem do tematu dnia było opowiadanie W. Widłaka  „Pan Kuleczka” pt. „Świat”.

- Improwizacja ruchowa do muzyki „Coś mi się śniło”. Nazywanie kontynentów.

- Zwrócenie uwagi na zróżnicowany wygląd ludzi mieszkających na różnych kontynentach.

- Prezentacja multimedialna – Dzieci świata

- Rozmowa z dziećmi na temat tego, co łączy dzieci żyjące na różnych kontynentach.

- „Dzieci świata”- ozdabianie konturu twarzy według pomysłów dzieci

- W. Widłaka  „Pan Kuleczka” pt. „Świat”.

- CD, piosenka „Coś mi się śniło”,

- Prezentacja multimedialna – Dzieci świata

- zdjęcia dzieci z różnych kontynentów,

- tekturowe koła, kolorowa bibuła, klej, nożyczki, kredki, flamastry,

Dzień 2 – Poznajemy zwierzęta z Ameryki Południowej

 

Opowiadanie o Krzysztofie Kolumbie

Zabawa dydaktyczna „Zwierzęta Ameryki Południowej”- dopasowywanie ciekawostek na temat zwierząt do ich ilustracji.

Poznawanie innych zwierząt żyjących w Ameryce Południowej – oglądanie książek przyniesionych przez dzieci.

Zabawa tematyczna „W tropikalnym lesie”

Puzzle – układanie puzzli ( mapa Ameryki Południowej )  w małych grupach

Oglądanie bajka DVD o Krzysztofie Kolumbie

- globus,

- model statku,

- zdjęcia i opis zwierząt,

- bajka o Krzysztofie Kolumbie

- puzzle Edu Mal „Ameryka Południowa”

- maskotki i książki przyniesione przez dzieci.

Dzień 3 –

W boliwijskiej kuchni

- dziecko zna nazwy niektórych owoców pochodzących z Ameryki Południowej ( karambola, papaya, ananas),

- uczestniczy w pieczeniu tradycyjnych boliwijskich ciastek Alfajores,

- wie jakie warzywa są popularne w Ameryce Południowej,

- Odszukanie na mapie Boliwi,

- Oglądanie zdjęć prezentujących mieszkańców Boliwii – zwrócenie uwagi na różnorodność strojów mieszkańców tego kraju w zależności od regionu.

- Przygotowanie w grupach boliwijskich przysmaków - dwie grupy  przygotowują  sałatkę z egzotycznych owoców, jedna grupa z pomocą  pani Kariny ( mamy Christiana) przygotowuje   boliwijskie ciasteczka Alfajores według oryginalnego przepisu,

- Degustacja owoców egzotycznych pochodzących z Ameryki Południowej . Oglądanie ilustracji  - gdzie rosną te rośliny.

- Zabawa „Co jest w worku?”- wielozmysłowe poznawanie i nazywanie roślin popularnych w Ameryce Południowej ( papryka, orzechy ziemne,  kakaowiec – kakao, kukurydza, fasola, ziemniak)

- Degustacja sałatki i ciastek.

- mapa polityczna Ameryki Południowej,

- owoce: karambola, papaja, ananas, banan,

- kakao, papryka, kukurydza, kakao, fasola,ziemniak

- ilustracje – gdzie rośnie papaja, ananas i karambola,

- oryginalny przepis na alfachores

Dzień 4 –

Kim byli Inkowie?

- zna niektóre obyczaje Inków,

- potrafi wykonać instrument inspirowany tymi, wykonywanymi przez Inków,

Kim byli Inkowie? – poznajemy historię przodków Christiana.

- Oglądanie historyjki obrazkowej -  Kim byli Inkowie?

- Wskazanie na mapie terenu zamieszkiwanego niegdyś przez Inków,

- Zabawa dydaktyczna- dopasowywanie do damskiej i męskiej sylwetki tradycyjnego stroju Inków,

- Oglądanie ilustracji budowli, które pozostały po Inkach,

- Oglądanie tradycyjnego instrumentu Inków. Słuchanie tradycyjnej muzyki „Fletnia pana”

- Tworzenie przez dzieci instrumentów inspirowanych tymi, wykonywanymi przez Inków.

- Nauka piosenki o kotku po hiszpańsku.

- Improwizacja ruchowa do muzyki tradycyjnej.

- mapa Ameryki Południowej,

- sylwetka kobiety i mężczyzny   oraz  tradycyjne stroje,

- historyjka obrazkowa,

- fletnia pana,

- nożyczki, klej, taśma samoprzylepna, kredki, papier samoprzylepny, rolki papierowe, różne pojemniki, ziarna,

Dzień 5 – Quiz o Ameryce Południowej

- dziecko utrwala zdobyte wiadomości.

Quiz o Ameryce Południowej – podsumowanie zdobytych wiadomości z udziałem dzieci z wszystkich grup.

- krzyżówka na temat Ameryki Południowej,

- lista pytań,

- plansza z flagami państw Ameryki południowej,

- ilustracje i opis zwierząt i roślin,

- niektóre owoce i warzywa pochodzące z Ameryki południowej.

Wykorzystane najciekawsze materiały:

  • Puzzle Ameryka Południowa ( mapa polityczna ), Edu Mal
  • Quiz geograficzny - Ameryka Południowa z Martyną Wojciechowską, Alexander
  • Lalka latynoska 40 cm z włosami, sklep: www.educarium.pl
  • K. Preibisz – Wala, M. Deskur, Atlas świata Ameryka Poludniowa, LektorKlett, Poznań 2009
  • A. Frith, Atlas obrazkowy, Olesiejuk
  • THE MAGICAL SOUND - PŁYTA CD ( fletnia pana)

Co warto polecić na przyszłość, co się szczególnie udało

Tydzień poświęcony Ameryce Południowej uważam za udany. Zrealizowałam wyznaczone sobie cele. Niepowtarzalna i bezcenna była pomoc mamy Christiana, która pochodzi z Boliwii, w gromadzeniu materiałów edukacyjnych i  w dniu kulinarnym. Dzięki temu mogłam weryfikować  rzetelność odnalezionych informacji.

Refleksje

Tydzień edukacji globalnego  realizowałyśmy od 24 do 30 listopada 2013 w  trzech grupach wiekowych: dzieci  3, 4 i 5-letnie. Do wzięcia udziału w kolejnym cyklu projektu „Edukacja globalna zmienia świat” skłonił mnie szczególnie fakt, że w tym roku szkolnym do prowadzonej przeze mnie grupy przedszkolnej dołączył chłopiec, którego rodzina pochodzi z Boliwii. Z tego powodu chciałam  poszerzyć wiedzę dzieci na temat mapy, fauny i flory Ameryki Południowej, a także kultury mieszkańców tego kontynent. Nadrzędnym celem, który sobie postawiłam było zrozumienia i uświadomienie dzieciom podobieństw i różnic pomiędzy ludźmi żyjącymi na różnych kontynentach. 

Dzięki pomocy rodziców dzieci ze wszystkich grup udało się zgromadzić materiały na temat Ameryki Południowej: książki, gry edukacyjne, maskotki – zwierzęta, mapy, instrument muzyczny – samponia, zdjęcia roślin, zwierząt, ludzi, krajobrazów, zabytków itp. Pozwoliło to rozbudzić  zainteresowanie dzieci tematem tygodnia.

W ciągu pięciu dni przedszkolaki poznawały cechy wyglądu ludzi żyjących na różnych kontynentach, charakterystyczne dla Ameryki Południowej zwierzęta i rośliny. Dowiedziały się kim byli Inkowie i jaki przygotować boliwijskie przysmaki według oryginalnego przepisu.

Przedszkolaki chętnie brały udział w organizowanych sytuacjach edukacyjnych. Zauważyłam, że dzieci (szczególnie 5-6-letnie) prezentują spory zakres wiedzy na temat omawianego kontynentu i  zwierząt tam żyjących. Bez trudu wymieniają także nazwy pozostałych kontynentów i układają puzzle – mapa świata. Zauważają także różnice w wyglądzie ludzi na świecie, ale nie zawsze potrafią przedstawić  to w formie rysunkowej.

Myślę, że udział w projekcie „Edukacja globalna zmienia świat” pozwoli dzieciom i dorosłym  na:

- lepsze rozumienie globalnych problemów na świecie,

- poznanie obyczajów ludzi żyjących na różnych kontynentów,

- budowanie postaw otwartości i tolerancji wobec Inności,

- weryfikowanie stereotypów dotyczących innych kultur,

- zrozumienie, że różnorodność i inność stanowi wartość.

Aleksandra Krupa
Przedszkole nr 13

  • p13-1
  • p13-2
  • p13-3