Ameryka Południowa / Przedszkole nr 13
Osoby, które wzięły udział w przedsięwzięciu
W projekcie dotyczącym Ameryki Południowej w Przedszkolu nr 13 we Wrocławiu wzięło udział: 3 nauczycieli, 70 dzieci z 3 grup przedszkolnych, 1 rodzic.
Dzień / Temat | Cele operacyjne | Przebieg Tygodnia Edukacji Globalnej | Pomoce dydaktyczne |
---|---|---|---|
Dzień 1 – Dzieci z całego świata |
Wprowadzeniem do tematu dnia było opowiadanie W. Widłaka „Pan Kuleczka” pt. „Świat”. - Improwizacja ruchowa do muzyki „Coś mi się śniło”. Nazywanie kontynentów. - Zwrócenie uwagi na zróżnicowany wygląd ludzi mieszkających na różnych kontynentach. - Prezentacja multimedialna – Dzieci świata - Rozmowa z dziećmi na temat tego, co łączy dzieci żyjące na różnych kontynentach. - „Dzieci świata”- ozdabianie konturu twarzy według pomysłów dzieci |
- W. Widłaka „Pan Kuleczka” pt. „Świat”. - CD, piosenka „Coś mi się śniło”, - Prezentacja multimedialna – Dzieci świata - zdjęcia dzieci z różnych kontynentów, - tekturowe koła, kolorowa bibuła, klej, nożyczki, kredki, flamastry, |
|
Dzień 2 – Poznajemy zwierzęta z Ameryki Południowej |
Opowiadanie o Krzysztofie Kolumbie Zabawa dydaktyczna „Zwierzęta Ameryki Południowej”- dopasowywanie ciekawostek na temat zwierząt do ich ilustracji. Poznawanie innych zwierząt żyjących w Ameryce Południowej – oglądanie książek przyniesionych przez dzieci. Zabawa tematyczna „W tropikalnym lesie” Puzzle – układanie puzzli ( mapa Ameryki Południowej ) w małych grupach Oglądanie bajka DVD o Krzysztofie Kolumbie |
- globus, - model statku, - zdjęcia i opis zwierząt, - bajka o Krzysztofie Kolumbie - puzzle Edu Mal „Ameryka Południowa” - maskotki i książki przyniesione przez dzieci. |
|
Dzień 3 – W boliwijskiej kuchni |
- dziecko zna nazwy niektórych owoców pochodzących z Ameryki Południowej ( karambola, papaya, ananas), - uczestniczy w pieczeniu tradycyjnych boliwijskich ciastek Alfajores, - wie jakie warzywa są popularne w Ameryce Południowej, |
- Odszukanie na mapie Boliwi, - Oglądanie zdjęć prezentujących mieszkańców Boliwii – zwrócenie uwagi na różnorodność strojów mieszkańców tego kraju w zależności od regionu. - Przygotowanie w grupach boliwijskich przysmaków - dwie grupy przygotowują sałatkę z egzotycznych owoców, jedna grupa z pomocą pani Kariny ( mamy Christiana) przygotowuje boliwijskie ciasteczka Alfajores według oryginalnego przepisu, - Degustacja owoców egzotycznych pochodzących z Ameryki Południowej . Oglądanie ilustracji - gdzie rosną te rośliny. - Zabawa „Co jest w worku?”- wielozmysłowe poznawanie i nazywanie roślin popularnych w Ameryce Południowej ( papryka, orzechy ziemne, kakaowiec – kakao, kukurydza, fasola, ziemniak) - Degustacja sałatki i ciastek. |
- mapa polityczna Ameryki Południowej, - owoce: karambola, papaja, ananas, banan, - kakao, papryka, kukurydza, kakao, fasola,ziemniak - ilustracje – gdzie rośnie papaja, ananas i karambola, - oryginalny przepis na alfachores |
Dzień 4 – Kim byli Inkowie? |
- zna niektóre obyczaje Inków, - potrafi wykonać instrument inspirowany tymi, wykonywanymi przez Inków, |
Kim byli Inkowie? – poznajemy historię przodków Christiana. - Oglądanie historyjki obrazkowej - Kim byli Inkowie? - Wskazanie na mapie terenu zamieszkiwanego niegdyś przez Inków, - Zabawa dydaktyczna- dopasowywanie do damskiej i męskiej sylwetki tradycyjnego stroju Inków, - Oglądanie ilustracji budowli, które pozostały po Inkach, - Oglądanie tradycyjnego instrumentu Inków. Słuchanie tradycyjnej muzyki „Fletnia pana” - Tworzenie przez dzieci instrumentów inspirowanych tymi, wykonywanymi przez Inków. - Nauka piosenki o kotku po hiszpańsku. - Improwizacja ruchowa do muzyki tradycyjnej. |
- mapa Ameryki Południowej, - sylwetka kobiety i mężczyzny oraz tradycyjne stroje, - historyjka obrazkowa, - fletnia pana, - nożyczki, klej, taśma samoprzylepna, kredki, papier samoprzylepny, rolki papierowe, różne pojemniki, ziarna, |
Dzień 5 – Quiz o Ameryce Południowej |
- dziecko utrwala zdobyte wiadomości. |
Quiz o Ameryce Południowej – podsumowanie zdobytych wiadomości z udziałem dzieci z wszystkich grup. |
- krzyżówka na temat Ameryki Południowej, - lista pytań, - plansza z flagami państw Ameryki południowej, - ilustracje i opis zwierząt i roślin, - niektóre owoce i warzywa pochodzące z Ameryki południowej. |
Wykorzystane najciekawsze materiały:
- Puzzle Ameryka Południowa ( mapa polityczna ), Edu Mal
- Quiz geograficzny - Ameryka Południowa z Martyną Wojciechowską, Alexander
- Lalka latynoska 40 cm z włosami, sklep: www.educarium.pl
- K. Preibisz – Wala, M. Deskur, Atlas świata Ameryka Poludniowa, LektorKlett, Poznań 2009
- A. Frith, Atlas obrazkowy, Olesiejuk
- THE MAGICAL SOUND - PŁYTA CD ( fletnia pana)
Co warto polecić na przyszłość, co się szczególnie udało
Tydzień poświęcony Ameryce Południowej uważam za udany. Zrealizowałam wyznaczone sobie cele. Niepowtarzalna i bezcenna była pomoc mamy Christiana, która pochodzi z Boliwii, w gromadzeniu materiałów edukacyjnych i w dniu kulinarnym. Dzięki temu mogłam weryfikować rzetelność odnalezionych informacji.
Refleksje
Tydzień edukacji globalnego realizowałyśmy od 24 do 30 listopada 2013 w trzech grupach wiekowych: dzieci 3, 4 i 5-letnie. Do wzięcia udziału w kolejnym cyklu projektu „Edukacja globalna zmienia świat” skłonił mnie szczególnie fakt, że w tym roku szkolnym do prowadzonej przeze mnie grupy przedszkolnej dołączył chłopiec, którego rodzina pochodzi z Boliwii. Z tego powodu chciałam poszerzyć wiedzę dzieci na temat mapy, fauny i flory Ameryki Południowej, a także kultury mieszkańców tego kontynent. Nadrzędnym celem, który sobie postawiłam było zrozumienia i uświadomienie dzieciom podobieństw i różnic pomiędzy ludźmi żyjącymi na różnych kontynentach.
Dzięki pomocy rodziców dzieci ze wszystkich grup udało się zgromadzić materiały na temat Ameryki Południowej: książki, gry edukacyjne, maskotki – zwierzęta, mapy, instrument muzyczny – samponia, zdjęcia roślin, zwierząt, ludzi, krajobrazów, zabytków itp. Pozwoliło to rozbudzić zainteresowanie dzieci tematem tygodnia.
W ciągu pięciu dni przedszkolaki poznawały cechy wyglądu ludzi żyjących na różnych kontynentach, charakterystyczne dla Ameryki Południowej zwierzęta i rośliny. Dowiedziały się kim byli Inkowie i jaki przygotować boliwijskie przysmaki według oryginalnego przepisu.
Przedszkolaki chętnie brały udział w organizowanych sytuacjach edukacyjnych. Zauważyłam, że dzieci (szczególnie 5-6-letnie) prezentują spory zakres wiedzy na temat omawianego kontynentu i zwierząt tam żyjących. Bez trudu wymieniają także nazwy pozostałych kontynentów i układają puzzle – mapa świata. Zauważają także różnice w wyglądzie ludzi na świecie, ale nie zawsze potrafią przedstawić to w formie rysunkowej.
Myślę, że udział w projekcie „Edukacja globalna zmienia świat” pozwoli dzieciom i dorosłym na:
- lepsze rozumienie globalnych problemów na świecie,
- poznanie obyczajów ludzi żyjących na różnych kontynentów,
- budowanie postaw otwartości i tolerancji wobec Inności,
- weryfikowanie stereotypów dotyczących innych kultur,
- zrozumienie, że różnorodność i inność stanowi wartość.
Aleksandra Krupa
Przedszkole nr 13