Przedszkole nr 121
Osoby, które wzięły udział w przedsięwzięciu
koordynatorzy: 2 nauczycielki
dodatkowo Panie Kucharki
dzieci (ok. 120) i ich rodzice
Krótki opis przebiegu Tygodnia Edukacji Globalnej
Tydzień Edukacji Globalnej odbywał się w naszym przedszkolu od 25.11. do 30.11. W kolejnych dniach Dzieci przenosiły się do innych krajów: Chin, Indii, Meksyku oraz RPA. Każdego dnia spotykaliśmy się na naszej dużej sali rekreacyjnej, by wspólnie poprzez zabawę poznawać kulturę i zwyczaje poszczególnych krajów. Dużo muzyki i zabaw pochodzących z tych krajów oraz kolorowe prezentacje multimedialne oraz filmiki urozmaicały wszystkie spotkania. Podróż umożliwiły nam specjalne paszporty i przybijane w nich pieczątki, które zdobywaliśmy każdego dnia. Środki transportu były przeróżne: statki, samoloty oraz czarodziejskie dywany. Ciekawe było także poznanie kulinarne tych państw- potrawy pochodzące z kraju omawianego danego dnia przyrządzały według oryginalnych przepisów nasze Panie Kucharki. W przygotowanie TEG byli zaangażowani także rodzice, którzy przebierali swoje pociechy w stroje typowe dla danego kraju. Poza tym udało nam się zgromadzić piękną wystawę pamiątek pochodzących z różnych podróży i wycieczek. Podsumowaniem projektu był piąty dzień, w którym zorganizowano spotkanie otwarte dla dzieci i rodziców. Zaprezentowano film przedstawiający przebieg TEG w naszym przedszkolu, a dzieci zaprezentowały rodzicom zabawy, których nauczyły się podczas TEG. Odbył się także degustacja produktów pochodzących ze sprawiedliwego handlu. Na zakończenie dzieci wraz z rodzicami wykonały pamiątkowy domek malowany według wzorów plemienia Ndebele pochodzącego z RPA, słuchając muzyki tradycyjnej tego plemienia.
Zastosowane metody, pomysły warte rozpowszechnienia
- paszporty z pieczątkami przybijanymi każdego dnia,
- muzyka i zabawy dzieci z danego kraju (i porównywanie ich do zabaw polskich dzieci),
- prezentacje multimedialne i filmiki ukazujące ciekawostki dotyczące danego kraju,
- konkurs Eko-miś i wystawa prac plastycznych ( z użyciem metody upcyklingu),
Wykorzystane najciekawsze materiały
- mapa,
- materiały zapewnione przez organizatorów- książki, lalki, dmuchana piłka- globus, puzzle z kontynentami, płyta CD, itp.,
- materiały plastyczne,
- oryginalne stroje i pamiątki.
Co warto polecić na przyszłość, co się szczególnie udało?
Dobrze, jeśli zajęcia prowadzone są z poziomu dziecka- poznawanie życia innych dzieci w różnych krajach. Warto angażować rodziców- zarówno w pomoc przy wystroju sali jaki i przebieraniu swoich pociech.
Refleksje
Dzieci były bardzo zaangażowane w przebieg całego TEG. Z relacji rodziców wynikało, że w domach dużo opowiadały o tym, co się działo w przedszkolu podczas całego tygodnia. W ciągu dnia często sięgały i sięgają po globus i puzzle przedstawiające kontynenty oraz różne kraje.
Myślę, że TEG był czasem dość intensywnym nie tylko dla organizatorek, ale też dla dzieci i ich rodziców. Może warto byłoby wydłużyć na cały rok takie zajęcia i organizować je cyklicznie, np. jeden dzień, raz w miesiącu. Myślę, że zapewniłoby to większy spokój i harmonię. Poza tym koniec listopada pokrywa się także z wieloma innymi wydarzeniami w życiu przedszkola (Dzień Życzliwości, Dzień Misia, przygotowania do jasełek, itp.)