Kiedy woda zakręcona, Ziemia cała Ocalona
Planowana liczba odbiorców: 25- osobowa grupa przedszkolna, w wieku 6 lat
Czas trwania: 60 min
Cele ogólne
- uświadomienie znaczenia wody w życiu codziennym,
- ukazanie problemów z dostępem do wody pitnej na przykładzie Ghany,
- motywowanie do oszczędzania wody
Przygotowania
Materiały do przygotowania: płyta cd – odgłosy burzy, odgłosy wody, muzyka z Ghany, prezentacja Ghana – wybrane slajdy (nr , strój kropelek dla osób prowadzących, globus, mapa, kropelki do odznaczenia odległości, bębny, 4 woreczki z wodą, kropelki wody w 4 odcieniach, pocięte kule ziemskie – puzzle 4 szt., 2 duże butelki po wodzie mineralnej, przykładowe piktogramy, kartoniki - kropelki, markery, miski, wiaderka, wybrane owoce, kakao słodkie i gorzkie do degustacji, maska węża, skakanka, różne surowce wtórne, klej, nożyczki, taśma klejąca, projektor, laptop).
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
1 min | Osoba prowadząca włącza nagranie z odgłosami burzy | Dzieci wysłuchują nagrania burzy | Metoda podająca | Rozpoznawanie odgłosów przyrody | Mapa, globus, papierowe kropelki |
8 min | Na salę wbiegają 2 osoby prowadzące przebrane za kropelki wody, rozrzucają papierowe krople, proszą, aby dzieci wybrały sobie po 1 kropli i usiadły przy kałużach (kolor kałuży odpowiada kolorowi kropel), prowadzą rozmowę. - Ojej, jak zimno! - Skąd się tutaj wzięłaś? - Przywiało mnie z Ghany i nie wiem, gdzie jestem. - Jesteś w Polsce, a co to jest Ghana? - Nie wiesz? Ghana jest to piękny kraj w Afryce, który leży nad Oceanem Atlantyckim . Kropelka z Ghany pokazuje swój kraj na globusie i mapie , zachęca dzieci, aby zaznaczyły papierowymi kropelkami odległość między nimi. | Dzieci dzielą się na grupy, wysłuchują opowiadania kropelek, szukają Ghany i Polski na mapie i odmierzają odległość między krajami papierowymi kropelkami. | Metoda oglądowa, praca z mapą i globusem, metoda zadań | Porównywanie odległości na globusie, poznanie położenia Ghany na mapie i globusie, zdobycie wybranych informacji o kraju | Mapa, globus, papierowe kropelki |
8 min | Określenie problemu – osoba prowadząca opowiada o trudnościach spowodowanych brakiem dostępu do wody pitnej, przedstawia ilustracje studni. - Ghana leży nad Oceanem, a ty mówisz, że macie mało wody? - Tak, to prawda. Woda w oceanie jest słona i ludzie nie mogą jej pić, dlatego Ghańczycy kopią studnie, z której czerpią wodę. Popatrz, jak dużo wody jest na świecie, a wiele krajów ma problem z dostępem do wody pitnej. Zaraz ci to wszystko wytłumaczę. Popatrz, co zrobią dzieci. – Proszę, ułóżcie z puzzli ilustrację. Opis ilustracji: - - Popatrzcie, kolor granatowy to woda słona na świecie, biały to woda w lodowcach, a tylko kolor niebieski - to ilość wody nadającej się do picia. – Już teraz rozumiem. | Dzieci słuchają opowiadania, oglądają zdjęcia i ilustracje przedstawiające studnie i Ghańczyków stojących w kolejce do studni po wodę.
Dzieci układają puzzle – zasoby wodne. |
Metoda słowna, poglądowa
Metoda zadań |
Zrozumienie znaczenia wody dla życia i zdrowia człowieka i organizmów żywych Kształtowanie umiejętności współdziałania Uświadomienie, jak niewielka część wody nadaje się do picia Rozbudzenie poczucia odpowiedzialności za istniejące niewielkie zasoby wody pitnej |
Ilustracje (slajd nr 25)
Puzzle (pocięte elementy) – zasoby wodne |
7 min | Osoba prowadząca kontynuuje opowieść o Ghanie. – W Ghanie rośnie wiele owoców: pomarańcze, ananasy, mango, limonki, kokosy i banany. Uprawia się także coś, co na pewno polskie dzieci piją na śniadanie. - Kakao? – Tak, odgadłaś. Ilustracja przedstawia owoce kakaowca i ziarna kakao, które są suszone, następnie prażone, odtłuszczone i rozdrabniane na miazgę. Jest ona później przetwarzana na sproszkowane kakao, które trafia do was. Kakao może być gorzkie i słodkie, a miazga kakaowa wykorzystywana jest do produkcji czekolady. Spróbujcie kakao i określcie jego smak. – A wy co pijecie? Też kakao? | Dzieci oglądają owoce, rozpoznają ich nazwy, oglądają ilustracje przestawiające owoce kakaowca, nasiona kakao, degustują kakao. | Metoda poglądowa, słowna, metoda zadań | Rozpoznawanie nazw owoców, zdobycie informacji o pochodzeniu i produkcji kakao | Owoce, ilustracje kakaowca i ziaren kakao, (slajd nr 14) kakao w pojemnikach do degustacji |
7 min | – Naszym ulubionym napojem jest woda, która sprzedawana jest w woreczkach. W wielu wioskach ghańskich studnie w czasie suszy wysychają. Ludzie muszą oszczędzać wodę i przebyć bardzo długą drogę do większych studni. Często po wodę chodzą dzieci i noszą ją w miskach na głowie lub w kanistrach mieszczących 20 litrów wody (to 4 butelki) . Czy u was też tak jest? - Nie, u nas woda leci z kranu. Ale zdarza się w lecie, że dłuższy czas nie pada deszcz i w niektórych rejonach Polski ludzie też muszą oszczędzać wodę. Mam dla was zadanie. Spróbujcie wyobrazić sobie, że podczas suszy woda wyschła w waszych kranach i studniach. Przynieście w parach wodę w butelkach dla swoich rodzin na obiad. | Dzieci oglądają ilustrację przedstawiające dzieci w Ghanie podczas noszenia wody, dzieci w parach noszą wodę. | Metoda oglądowa Metoda praktycznego działania |
Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za grupę, umiejętności współdziałania |
Ilustracje (slajd nr 30, 35) 4 duże butelki po wodzie, 4 woreczki napełnione wodą |
7 min |
Osoba prowadząca zadaje dzieciom pytania: - W jaki sposób możemy wpłynąć na to, żeby w innych rejonach świata nie brakowało wody? Aby to zrobić, musimy wszyscy dbać o nasze środowisko i chronić je przed zanieczyszczeniami. – Pokażę wam, jak chroni środowisko Królik Maurycy. Zanieczyszczone środowisko wpływa na zmiany klimatu, dlatego tak często zdarzają się powodzie i susze. - A teraz mam dla was zagadki słuchowe. Ciekawe czy odgadniecie odgłosy? Zamknijcie oczy i posłuchajcie? |
Dzieci podają różne sposoby oszczędzania wody i ochrony środowiska.
Dzieci rozpoznają i nazywają odgłosy wody. |
Burza mózgów, metoda samodzielnych doświadczeń Metoda zadań |
Motywowanie do oszczędzania wody, kształtowanie postaw proekologicznych, stymulowanie rozwoju mowy i myślenia
Rozwijanie percepcji słuchowej, rozpoznawanie i nazywanie odgłosów wody |
Ilustracje przedstawiające rożne sposoby ochrony środowiska
Płyta CD – odgłosy wody |
5 min |
Zabawa ruchowa przy muzyce pochodzącej z Ghany. - Powiedz kropelko, jakie zwierzęta żyją w Ghanie? - Hipopotam, małpa, słoń i węże. Nasze dzieci lubić bawić się w zabawę Da Ga, czyli Wąż i Małpy, w której wąż chwyta jak najwięcej małpek (jedna osoba jest wężem, skakanką zaznaczamy jamę węża), wąż jest ukryty w swojej jamie, pozostałe dzieci są małpami. Kiedy wąż wychodzi z jamy próbuje złapać małpę, która jest następnie pomocnikiem węża, staje za wężem. Wygrywa osoba, która zostanie złapana jako ostatnia. |
Dzieci bawią się przy muzyce ghańskiej. |
Metoda swobodnej ekspresji |
Poznanie muzyki ghańskiej, rozwijanie sprawności fizycznej, integracja grupy, przestrzeganie zasad zabawy |
Płyta CD z muzyką ghańską, maska węża, skakanka |
10 min | Praca plastyczna „Studnia” - Powróćcie na swoje miejsca (kałuże). Spróbujcie zrobić w grupach studnię taką, jakiej używają dzieci z Ghany wykorzystując surowce wtórne (gazety, opakowania plastikowe, pudełka tekturowe, itp.). | Dzieci wykonują pracę w grupach przy muzyce ghańskiej. | Metoda praktycznego działania
Metoda twórcza |
Poznanie muzyki ghańskiej, rozwijanie kreatywności, rozwijanie umiejętności współpracy | Płyta CD – muzyka tradycyjna Ghany, surowce wtórne, klej, taśma, nożyczki |
3 min |
Zabawa „Orkiestra z Ghany”. – Zapraszam do jeszcze jednej zabawy ghańskiej. W Ghanie tradycyjnym instrumentem muzycznym jest bęben, na którym gra się podczas ważnych uroczystości. Jednak nie zawsze dzieci mogą go kupić, dlatego często bawią się w wygrywanie rytmu na wiaderkach i pustych pojemnikach po wodzie. |
Dzieci próbują wygrywać dowolny rytm |
Metoda twórcza |
Poznanie muzyki ghańskiej, rozwijanie poczucia rytmu |
Ilustracje (slajd nr 11) bębny, wiaderka, puste pojemniki po wodzie |
2 min |
Podsumowanie – odwołanie się do emocji. Osoba prowadząca podsumowuje zajęcia, przypomina dzieciom, o jakim kraju była mowa. Następnie prosi o narysowanie swoich emocji w postaci minek na kartonikach w kształcie kropli wody. – Proszę was, narysujcie odpowiednią minkę do swojego nastroju podczas zajęć. |
Dzieci rysują na kartonikach swoje uczucia podczas zajęć. |
Metoda słowna Metoda twórcza |
Utrwalenie przez dzieci nowej wiedzy, zachęcanie do dzielenia się zdobytą wiedzą Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji |
Kartoniki, markery |
Opracowały: Justyna Kołtun, Małgorzata Paklepa
Źródła
- http://www.globalna.edu.pl/pliki/ghana_prezentacja.pdf
- www.eduglob.zrodla.org
- „Muzyka z różnych stron świata", dostęp: http://www.youtube.com
- www.scholaris.pl/zasob/102299 - odgłosy wody
- Bibliografia: Edukacja globalna dla najmłodszych – Ośrodek Działań Ekologicznych