Matka Ziemia ma gorączkę
Planowana liczba odbiorców: 25- 27 osób- jedna grupa przedszkolna, 4-5 lat
Czas trwania: 1h 15 min
Cele ogólne
- Zrozumienie zależności między działaniami ludzi i ich skutkami dla przyrody i innych ludzi,
- Rozbudzenie aktywności ekologicznej dzieci,
Metody
- podające
- ekspresyjne
- ćwiczeniowe
Przygotowania
Przygotowanie masek Matki Ziemi. Maski można wydrukować na zwykłym papierze i przykleić później do tekturki z recyklingu oraz przymocować do patyczka lub kredki . Dobrze, żeby nauczycielka wcześniej wycięła każdą maskę - krawędzie zewnętrzne i oczy / usta. Jedna maska używana jako "Matka Ziemia" powinna być wykonana całkowicie. Kolory używane do każdej z wersji maski (półkula wschodnia i zachodnia ziemi) to zielony i niebieski do rozróżniania lądów od wody. (ZAŁĄCZNIK 1). Rysunki z przykładami działań na rzecz ziemi.
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
5 min |
Osoba prowadząca wciela się w Matkę Ziemię używając maski i prowadzi z dziećmi konwersację według podanego niżej skryptu: Matka Ziemia mówi: Witajcie chłopcy i dziewczynki! To ja, Matka Ziemia. Założę się, że nigdy nie myślałyście ani nie myśleliście, że przyjdę tu z Wami porozmawiać. Wiecie kim jestem? Wielkim starym światem na którym siedzicie. Dotknij go - to ja! Można po mnie skakać, można na mnie tańczyć, można robić na mnie salto, można nurkować w moich wodach, poturlać na mojej trawie, kopać w moim piasku i poruszać palcami w moim błotku. Jestem całym światem: jestem oceanami [należy wskazać niebieskie obszary na masce], jestem lądami [należy wskazać zielone obszary na masce], jestem lasami, jestem górami. Trzymam wszystkie zwierzęta na świecie w moich ramionach, wszystkie ryby w morzach, wszystkie motyle w powietrzu, i wszystkich ludzi na ziemi. Jestem Twoją planetą, należę do ciebie, a ty należysz do mnie i żyjemy razem szczęśliwie.Widziałyście moje oceany, morza albo jeziora? Czy kiedykolwiek widziałyście moje lasy? Moje rzeki? Moje góry? Jak ja wyglądam? Co robię? Jak się czuję? Jaki mam zapach lub jakie wydaję dźwięki. |
Dzieci słuchają, odpowiadają na pytania Matki Ziemi. | Forma para-teatralna, odgrywanie roli Matki Ziemi. |
Budowanie obrazów ziemi na znanym dzieciom doświadczeniu, budowanie zainteresowania tematem i zaczepienie ich uwagi na czymś co dobrze znają. - |
Gotowa maska Matki Ziemi. |
5 min | Matka Ziemia wyjaśnia dalej: Jesteście takimi mądrymi dziećmi i tak dużo wiecie o świecie. Nauczyłyście się już o mnie tak wiele i to sprawia mi wielką radość. I to jest też wielka przyjemność dla mnie, żeby dzielić się z wami wszystkim, co mam. Ale dzisiaj przyszłam do was, bo mam problem i myślę, że możecie mi pomóc. Niedawno zaczęłam mieć gorączkę i czuję się chora przez niektórych ludzi, którzy na mnie żyją. A wszystko przez brudne spaliny wydobywające się z ich samochodów, śmierdzący dym, który pochodzi z fabryk i przez śmieci. Możecie sobie wyobrazić jak się czuję – to tak jak wejść do bardzo nagrzanego samochodu, który był w lecie zaparkowany na słońcu. Kiedy robi się tak gorąco wewnątrz samochodu to topią się lody, więdną kwiaty, które zebraliście na łące, zaczynają im opadać główki i tracą płatki, a wy czujecie się naprawdę nieswojo, bo jest tak gorąco. Mi też jest coraz cieplej i cieplej, jak w tym samochodzie, i to powoduje, że dostaję coraz większej gorączki. Tak jest, bo pewne rzeczy zwane paliwami są spalane i dym z ich spalania przechodzi do powietrza, gdzie tworzy rodzaj dachu na szczycie nieba! Czy możecie sobie wyobrazić, co to za dach na górze nieba? Paliwo zatankowane do samochodów jest paliwem kopalnym i kiedy jedzie samochód, cały dym, który wychodzi z rury z tyłu wylatuje do nieba. Kiedy tak dużo dymu idzie do nieba buduje się tam duży dach, który powstrzymuje całe gorące powietrze tak, jak dach samochodu! Przez ten dach, który nie wypuszcza ciepła zaczynam chorować i moja choroba nazywa się Ocieplenie Klimatu. Przyszłam tu do was, bo was znam, wiem, że jesteście mądrymi dziećmi, że zrozumiecie o co chodzi i pomożecie mi, prawda? Wielu dorosłych też pomaga. Ale potrzebuję pomocy wszystkich małych dzieci świata, żebym poczuła sięlepiej, bo jeśli będziemy pracować razem, możecie mnie uczynić szczęśliwym i zdrowym miejscem do życia dla wszystkich małych dzieci, dorosłych i zwierząt na świecie. | Dzieci słuchają, odpowiadają na pytania. | Opowieść oparta na paraleli. | Tworzenie nowej wiedzy o przyczynach choroby ziemi poprzez łatwo znane dzieciom zjawiska. | |
5 min | Matka Ziemia pyta: Czy ktoś kiedyś powiedział wam, jak dbać o Matkę Ziemię? Na pewno znacie wiele wspaniałych sposobów aby pomóc Matce Ziemi. Powiedzcie mi, co wiecie. | Dzieci generują swoje pomysły. | Burza idei. | Kreatywność, przywoływanie poznanych już wcześniej praktyk ochrony środowiska. | |
7 min |
Matka Ziemia: To były naprawdę świetne pomysły! Wiedziałam, że jesteście bardzo mądrymi dziećmi. Jest tak wiele sposobów, aby dbać o mnie i tu trochę więcej: (pokazuje rysunki z przykładami działań na rzecz ziemi). |
Oglądają obrazki i nazywają co widzą. | Poznanie nowych sposobów ochrony ziemi. | ||
20 min | Matka Ziemia: Teraz, musicie iść w świat i nauczać wszystkie inne małe dzieci i ich rodziny. Dostaniecie teraz do zrobienia maskę, która wygląda tak jak ja, a potem opowiecie tę historię wszystkim swoim znajomym. Możecie udawać, że jesteście mną! | Dzieci kolorują maski wykorzystując kolor niebieski do oceanów i zielony dla ziemi. | Zajęcia plastyczne, manualne. | Poznają mapę świata, uczą się kształtów lądów i oceanów, kształtują zdolności manualne. | Przygotowane i wycięte wcześniej maski dla każdego dziecka i patyczki. |
10 min | Matka Ziemia: Teraz poćwiczcie nawzajem jak będziecie opowiadać swoim znajomym o tym, co się da zrobić, aby zadbać o Matkę Ziemię. [Osoba prowadząca pokazuje jak korzystać z maski, pokazuje jeden przykład i zachęca dzieci, żeby robiły to między sobą. | Po zakończeniu kolorowania dzieci w swoich maskach chodzą po sali wokół Matki Ziemi powtarzają za nią. | |||
10 min | Zamknięcie Matka Ziemia: Pokażcie mi swoje piękne twarze Matki Ziemi. Teraz wszyscy praktykujcie i mówcie swoim znajomym jak pomagać Matce Ziemi. Powiedzcie mi niektóre rzeczy, które będziecie opowiadać. Jakie to są rzeczy, które możemy zrobić, aby chronić Matkę Ziemię? | Dzieci powtarzają czego się nauczyły. | Utrwalenie nowej wiedzy, zachęcenie do aktywności i dzielenia się zdobytą wiedzą. | ||
8 min | Matka Ziemia: Teraz bądźcie moimi małymi głosami i uczcie swoich przyjaciół i rodziny, dzielcie się wszystkimi rzeczami, których się tu nauczyłyście i zapytajcie ich, co oni mogą robić, aby pomóc. A potem nauczycie nas tu o tych wszystkich nowych rzeczach, których dowiecie się od rodziny i przyjaciół o tym jak oni chronią Matkę Ziemię. Tylko współpracując w ten sposób możemy obniżyć moją gorączkę i żyć w zdrowym i szczęśliwym świecie. | ||||
Źródła
Opracowała Anna Kudarewska (DAS) na podstawie Diana Madson, California Coastal Commission