Zasoby naturalne Ziemi
Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna, 6 latki
Czas trwania: 55 min
Cele ogólne
- Dzieci poznają pojęcie zasoby naturalne.
- Potrafią nazwać i wskazać wybrane zasoby naturalne ziemi.
- Rozumieją istotę dzielenia się bogactwami ziemi oraz ideę współpracy różnych państw, posiadających inne zasoby.
- Wiedzą, że ilość zasobów jest ograniczona i kiedyś bogactwo to się skończy.
Metody
- podające
- ekspresyjne
- ćwiczeniowe
- aktywizujące
Przygotowania
- dla każdej grupy zestaw obrazków: słońce, woda, powietrze, gleba, drzewa, sól, węgiel kamienny, gaz ziemny, ropa naftowa, miedź, złoto
- okrągły tort symbolizujący kulę ziemską,
- plansza z wyjaśnioną symboliką składników tortu (orzechy – złoto; rodzynki- miedź; cząstki czekolady - gaz ziemny; migdały – węgiel kamienny; wiórki kokosowe – sól; suszone śliwki – ropa naftowa),
- ilustracje pokazujące wykorzystanie węgla, miedzi i soli oraz kryształy węgla, miedzi i soli,
- miedziane druciki, drewniane koraliki,
- mapa świata
- ilustracje zasobów naturalnych
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
5 min |
„Tajemniczy worek” – w worku ukryta jest bryła soli. Osoba prowadząca prosi dzieci, by dotknęły go i zgadły, co jest w środku. Jako podpowiedź może zadać zagadkę: Wydobywa się ją z ziemi, lecz kupuje w sklepie. Gdy jej dodasz do potrawy, to smakuje lepiej. W Wieliczce ją wszędzie spotkasz i w morzu też jest, rozpuszczona. Nie kwaśna, nie gorzka, nie słodka, no, jakże nazywa się ona? |
Dzieci, dotykając worka, zgadują, co się w nim kryje. | - metoda samodzielnych doświadczeń, - metoda słowna: rozmowa |
- zdobycie wiedzy o tym, czym są zasoby naturalne (uproszczona definicja). |
bryłka soli, worek, tekst zagadki |
10 min |
Osoba prowadząca dzieli dzieci na kilka grup (4– lub 5-osobowe). Każda z nich spośród obrazków przedstawiających zasoby naturalne wybiera jeden i nazywa go. Nauczyciel/-ka omawia wykonane przez dzieci zadanie, zwracając uwagę na to, co znajduje się na ziemi i na to, co jest pod jej powierzchnią. Prowadzi dla dzieci zabawę ruchową z wykorzystaniem wybranych ilustracji: „Co na ziemi, a co w ziemi”. |
Dzieci słuchają nauczyciela/-ki oraz pracują w grupach. Nazywają zasoby naturalne przedstawione na rysunkach i umieszczają je na tablicy. Biorą udział w zabawie „Co na ziemi, a co w ziemi”: biegają po sali przy muzyce. Kiedy nauczyciel/-ka podaje nazwę jednego z zasobów, kucają lub podnoszą ręce do góry, w zalezności, czy zasób ten znajduje się podpowierzchnią ziemi, czy nad. |
- metoda słowna: rozmowa, - metody samodzielnych doświadczeń |
- umiejętność pracy w grupie; - utrwalenie nazw poznanych zasobów naturalnych i ich miejsca położenia (na ziemi, w ziemi). - kształtowanie wrażliwości muzycznej; |
zestaw obrazków dla każdej grupy, odtwarzacz CD, płyta z muzyką |
10 min |
Nauczyciel/-ka zaprasza dzieci w podróż w głąb ziemi, w której ukryte są zasoby naturalne. W tym wypadku ziemią będzie tort (w kształcie kuli ziemskiej). Dzieci otrzymują po kawałku ciasta i odszukują oraz nazywają „zbiory”: bakalie, czekoladę itp. Tort jest tak upieczony, że „zasoby” są rozłożone w nim nierównomiernie – symbolizują bowiem minerały. Symbolika składników ciasta jest następująca: orzechy – złoto; rodzynki- miedź; cząstki czekolady - gaz ziemny; migdały – węgiel kamienny; wiórki kokosowe – sól; suszone śliwki – ropa naftowa. |
Dzieci częstują się tortem, uważnie obserwując, jakie mają w swojej porcji dodatki. Sprawdzają (z planszą), symbolikę tych dodatków. |
- metoda samodzielnych doświadczeń; - metody słowne: rozmowy, dyskusja |
- poznanie kolejnych zasobów naturalnych; - budowanie atmosfery radości i dobrej zabawy, |
tort, plansza z wyjaśnioną symboliką składników |
15 min |
Osoba prowadząca pyta, czy dzieci wiedzą, jakie zasoby naturalne znajdują się w Polsce. Pokazuje bryłkę lub rysunek węgla kamiennego, miedzi i soli, a na mapie świata miejsca, w których można te bogactwa znaleźć, zarówno w Polsce, jak i za granicą (miedź: Chile, Peru; Zambia; węgiel kamienny: wschód USA, wschód Chin, ale także ropa naftowa: Iran, Irak, Kuwejt, Arabia Saudyjska; złoto: Australia, Peru, RPA). Nauczyciel/-ka podaje przykład wykorzystania miedzi w życiu codziennym. Osoba prowadząca pomaga dzieciom wykonać ozdoby z miedzianego drutu i drewnianych koralików. |
Dzieci oglądają i dotykają bryłkę węgla, miedzi i soli. Dzieci wykonują ozdoby |
- poznawanie wielozmysłowe, - oglądanie ilustracji, - nauka czytania mapy, - metoda samodzielnych doświadczeń: praca plastyczna |
- zdobycie wiedzy o zasobach naturalnych Polski oraz o ich wykorzystaniu; - rozwijanie umiejętności manualnych oraz zmysłu estetycznego |
kryształy węgla, miedzi i soli, ilustracje ropy naftowej i złota ilustracje ukazujące wykorzystanie miedzi; miedziane druciki, drewniane koraliki |
10 min |
Nauczyciel/-ka mówi dzieciom, z jakich zasobów innych krajów korzysta Polska: ropa naftowa potrzebna do jazdy samochodem, gaz ziemny – sprawia, że w domach nawet zimą jest ciepło, potrzebny jest też do gotowania żywności, złoto używane do produkcji monet i ozdób. Pokazuje na mapie świata, skąd pochodzą omawiane bogactwa – przypina do niej ilustracje danych surowców. Kończy stwierdzeniem, że planeta Ziemia bogata jest także w wiele innych skarbów i obiecuje opowiedzieć o tym podczas kolejnych zajęć. |
Dzieci słuchają osoby prowadzącej, uczą się korzystać z mapy. |
- praca z mapą |
- dzieci dowiedzą się, w jaki sposób wykorzystuje się ropę naftową, gaz ziemny, złoto. |
ilustracje surowców naturalnych, mapa świata |
Opracowały: Dorota Ratuszna i Karolina Słowińska z Przedszkola nr 108 we Wrocławiu