Skarby ziemi - zielone lasy

Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna, 4-5 latki
Czas trwania: 60 min

Cele ogólne

  • rozmieszczenie i nazywanie kontynentów
  • refleksja nad zasobami naturalnymi (lasy)
  • zrozumienie zależności pomiędzy światem roślin i zwierząt
  • kształtowania krytycznego myślenia i zmian postaw dotyczących oszczędzania papieru
  • zrozumienie zależności między działaniami ludzi i ich skutkami dla przyrody

Metody

  • podające
  • ekspresyjne
  • ćwiczeniowe

Przygotowania

W tym dniu dzieci mogą przyjść do przedszkola ubrane na kolor zielony.
Do zajęć będą potrzebne: zmodyfikowane opowiadanie Ryszarda Przymusa pt. ”Fruwające drzewko”, zużyte kartki i gazety, zielone kredki, plakat przedstawiający konar drzewa i zielone, wycięte z papieru samoprzylepnego emblematy (link w załączniku): jaszczurka, dom, jeleń, chmurka z kroplami deszczu, jabłko, liść, paproć, rzeka, butelka), mapa świata, mapy przedstawiające lasy pierwotne kiedyś (8000 lat temu) i dziś, znaki certyfikatów FSC i PEFC, rolki po papierze toaletowym, brązowa i zielona bibuła, kleje, nagranie piosenek Klanza: ”Jadę, jadę...” oraz „Małe nasionko”.

Opis metodologii działań

CzasDziałanie osoby prowadzącej - opisDziałanie dzieciJakie metody zostaną zastosowane?Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą?Potrzebne materiały
3 min

Osoba prowadząca zaprasza dzieci:
Chodźcie do koła, pani was woła
Już czas / x 3

Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg
Niech szybko wróci do moich rąk.

Podchodzą robią krąg
Wyciszają się skupiają uwagę
Siedzą w kręgu, delikatnie ściskają dłoń dziecka stojącego obok.
Ekspresyjna  Koncentacja na wykonaniu zadania, wyciszenie.
4 min

Przeczytanie historii inspirowanej opowiadaniem ”Fruwające drzewko”

Osoba prowadząca rozmawia z dziećmi:
- Co działo się w klasie?
- W jaki sposób zareagowała pani na sytuację, jaką zastała po wejściu do klasy?
- Co postanowiły dzieci?
- Czy wy lubicie składać samoloty i strzały z papieru ?
- Jakie kartki staramy się wykorzystywać do tego celu w naszym przedszkolu?
- Dlaczego staramy się oszczędzać kartki papierowe?

Aktywnie słuchają


Biorą udział w rozmowie.

Podająca, poznawcza

Wprowadzenie do tematu Zaciekawienie, skupienie uwagi. Opowiadanie
4 min

Osoba prowadząca zaprasza do zadania:
Zróbcie teraz papierowy samolot z gazety bo właśnie zaraz odlecimy w wielką podróż dookoła świata.

Tworzą pojazdy  latające. Ćwiczeniowa Rozwijanie umiejętności manualnych. Zużyte kartki, gazety
2 min

Uwaga, odlatujemy!  - osoba prowadząca zaprasza do ruchu do słów piosenki)

Poruszają się do słów piosenki. Ekspresyjna Elementy rozluźnienia i zabawy twórczej. Nagranie do piosenki „Jadę, jadę...”
3 min

Osoba prowadząca zaprasza dzieci, aby rzuciły swoje samoloty w ten sposób, by wylądowały na leżącej na dywanie mapie. Następnie prosi, abydzieci usiadły wokół mapy i prowadzi rozmowę, zapraszacąc do podchodzenia:
Uwaga, nasze samoloty wyladowały, sprawdźmy gdzie znalazły swoje lotnisko. Na jakim kontynencie wylądowały? W jakim kraju?

Rzucają samolotem w stronę leżącej na dywanie mapy
Podają nazwę kontynentów (mogą też kraju) w którym ich samolot „wylądował”.
Ćwiczeniowa, poznawcza Przypomnienie sobie nazw i położenia kontynentów. Mapa świata rozłożona na podłodze
3 min

 Osoba prowadząca rozmawia z dziećmi:
Wasze samoloty wylądowały na każdym z kontynentów.
- Czy na każdym z nich rosną lasy?
- Co to są lasy?
- Jakie cechy wspólne mogą mieć lasy różnych kontynentów?

- Jakimi zmysłami te cechy możemy rozpoznać?

Odpowiadają na pytania. Ćwiczeniowa, poznawcza Przypomnienie cech lasu, odwołanie do roli zmysłów
10  min

Osoba prowadząca wprowadza dzieci do zadania:

Lasy mogę pełnić różne funkcje i role. Dobierzcie się w pary, przyjrzyjcie się dokładnie emblematom i wybierzcie jeden emblemat dotyczący funkcji lasu (1 para dzieci=1 emblemat). Omówcie go w parze i ustalcie co oznacza.

Ja przypinam do tablicy pień i korzeń drzewa. Wy teraz po kolei podajcie funkcję, jaką przedstawia wasz emblemat i przyklejcie w miejscu korony drzewa.

Osoba prowadząca słucha dzieci, pomaga przykleić emblematy, omawia wraz z dziećmi funkcje lasów.

Przyklejają do tablicy naklejki/emblematy i starają się je omówić. Ćwiczeniowa, poznawcza

Poznanie i zrozumienie ważnych funkcji lasu.

Plakat z dużym pniem i korzeniami drzewa, naklejki/ emblematy:
-chmurka,
-listek,
-jeleń,
-jaszczurka,
-jabłko,
-liść paproci,
-rzeka,
-butelka ze znakiem +, -człowiek,
-dom

10 min 

Osoba prowadząca zaprasza dzieci do zapoznania się z mapami:
Teraz pokażę Wam dwie mapy świata.
- Jak myślicie co one przedstawiają?
- A czy obie te mapy są takie same czy się różnią?
- Jak myślicie, która mapa przedstawia to co było kiedyś (przeszłość) a która to co jest teraz (teraźniejszość)?

Osoba prowadząca zachęca dzieci do zastanowienia się:
- A dlaczego teraz jest mniej lasów?
- Jak myślicie czy można całkowicie zatrzymać wycinanie lasów?
- Co nam daje las?
- Do czego człowiek wykorzystuje drewno?
- A co by się stało gdyby lasy całkowicie zniknęły z kuli ziemskiej?

Ciekawostka: W ciągu 9 miesięcy, ziemia traci tyle lasów, ile rośnie w całej Polsce.

Odszukują kolor ciemnozielony na mapach, porównują wielkość obszaru leśnego kiedyś i dziś.

Próbują odpowiedzieć na pytania.
Ćwiczeniowa, poznawcza
Ćwiczeniowa, poznawcza

Porównywanie dwóch map, refleksja nad zasobami leśnymi obecnie.
Poznanie przyczyn zmniejszania się powierzchni lasów. Samodzielne myślenie.
Mapy przedstawiające lasy pierwotne kiedyś i dziś.
10 min Osoba prowadząca rozmawia z dziećmi o ochronie lasów:
- Czy ktoś z Was wie, jak dbać o lasy? Znacie pewnie wiele sposobów aby to uczynić. Powiedzcie  mi, co wiecie na ten temat?

Ciekawostka: 1 tona makulatury to 17 uratowanych drzew. Słoń waży ok. 7 ton. Gdy uzbieramy tyle matury ile waży słoń, to uratujemy aż 119 drzew.

Osoba prowadząca zbiera i podsumowuje rozwiązania podawane przez dzieci oraz podaje informacje o znaczeniu certyfikowania drewna:
Gdy macie do wyboru papier lub drewniane meble - bez zastanowienia wybierzcie te, które powstają z drewna z lasów certyfikowanych, oznaczony symbolami FSC i PEFC. Sprawdźcie w domu czy macie papier lub meble z tymi certyfikatami.

Próbują znaleźć rozwiązania:
- sadzić dużo nowych drzew,
- ogrzewać nasze domy energią słoneczną,
- odnawiać stare meble,
- oszczędzać papier itd.
Burza mózgów
Podająca
Uświadomienie sposobów i znaczenia ochrony zasobów leśnych.

Zapoznanie z systemem certyfikacji.
Znaki certyfikatów FSC i PEFC.
10 min

Osoba prowadząca wprowadza do wykonania pracy plastycznej: Zapraszam Was teraz do wspólnego zasadzenia lasu (makiety) ze zużytych materiałów, ścinek oraz rolek po papierze toaletowym. Dzięki temu, że użyjemy makulatury, ochronimy drzewa, które musiałyby być ścięte, jeśli użylibyśmy nowego papieru.

Wykonują drzewka - wspólnie sadzą las z materiałów już niepotrzebnych. Ćwiczeniowa  Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, estetyki swojej pracy. Czerpanie radości z zabawy. Modelowanie umiejętności wykorzystywania surowców wtórnych. Rolki po papierze toaletowym, gazety, ścinki bibuły, kleje.
3 min

Osoba prowadząca podsumowuje zajęcia:
Wykonałyście wspólnie wspaniałą pracę z materiałów już niepotrzebnych. Na zakończenie zapraszam Was do zabawy wyciszającej.

Proszę, niech każdy z Was zamknie oczy i wystawi do przodu otwartą dłoń. Za chwilę otrzymacie do ręki duże nasionko. Waszym zadaniem jest poruszać ciałem w zależności od słów i melodii piosenki

Osoba prowadząca rozdaje kasztany, kładąc je dzieciom na dłoniach.

Wyrażają swoje emocje, wyciszają się. 

Ekspresyjna 

Wyciszenie.
Podkreślenie i docenienie wagi współpracy przy pracy plastycznej.
Budowanie kontaktu z naturą (kasztany)

Nagranie muzyczne „Małe nasionko”, kasztany
      

Opracowały: Agata Cygan, Marta Podgórska (Przedszkole nr 121 we Wrocławiu)

Załącznik

Plakat drzewa z emblematami (funkcje lasu):
http://www.bialystok.lasy.gov.pl/image/image_gallery/międzynarodowy%20rok%20lasów%202011%20(1).jpg?img_id=17584113&mini=17584112