Skarby ziemi - zielone lasy
Planowana liczba odbiorców: 25 osób- jedna grupa przedszkolna, 4-5 latki
Czas trwania: 60 min
Cele ogólne
- rozmieszczenie i nazywanie kontynentów
- refleksja nad zasobami naturalnymi (lasy)
- zrozumienie zależności pomiędzy światem roślin i zwierząt
- kształtowania krytycznego myślenia i zmian postaw dotyczących oszczędzania papieru
- zrozumienie zależności między działaniami ludzi i ich skutkami dla przyrody
Metody
- podające
- ekspresyjne
- ćwiczeniowe
Przygotowania
W tym dniu dzieci mogą przyjść do przedszkola ubrane na kolor zielony.
Do zajęć będą potrzebne: zmodyfikowane opowiadanie Ryszarda Przymusa pt. ”Fruwające drzewko”, zużyte kartki i gazety, zielone kredki, plakat przedstawiający konar drzewa i zielone, wycięte z papieru samoprzylepnego emblematy (link w załączniku): jaszczurka, dom, jeleń, chmurka z kroplami deszczu, jabłko, liść, paproć, rzeka, butelka), mapa świata, mapy przedstawiające lasy pierwotne kiedyś (8000 lat temu) i dziś, znaki certyfikatów FSC i PEFC, rolki po papierze toaletowym, brązowa i zielona bibuła, kleje, nagranie piosenek Klanza: ”Jadę, jadę...” oraz „Małe nasionko”.
Opis metodologii działań
Czas | Działanie osoby prowadzącej - opis | Działanie dzieci | Jakie metody zostaną zastosowane? | Jaki jest cel edukacyjny? Czego odbiorcy się nauczą? | Potrzebne materiały |
---|---|---|---|---|---|
3 min |
Osoba prowadząca zaprasza dzieci: Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg |
Podchodzą robią krąg Wyciszają się skupiają uwagę Siedzą w kręgu, delikatnie ściskają dłoń dziecka stojącego obok. |
Ekspresyjna | Koncentacja na wykonaniu zadania, wyciszenie. | |
4 min |
Przeczytanie historii inspirowanej opowiadaniem ”Fruwające drzewko” Osoba prowadząca rozmawia z dziećmi: |
Aktywnie słuchają Biorą udział w rozmowie. |
Podająca, poznawcza |
Wprowadzenie do tematu Zaciekawienie, skupienie uwagi. | Opowiadanie |
4 min |
Osoba prowadząca zaprasza do zadania: |
Tworzą pojazdy latające. | Ćwiczeniowa | Rozwijanie umiejętności manualnych. | Zużyte kartki, gazety |
2 min |
Uwaga, odlatujemy! - osoba prowadząca zaprasza do ruchu do słów piosenki) |
Poruszają się do słów piosenki. | Ekspresyjna | Elementy rozluźnienia i zabawy twórczej. | Nagranie do piosenki „Jadę, jadę...” |
3 min |
Osoba prowadząca zaprasza dzieci, aby rzuciły swoje samoloty w ten sposób, by wylądowały na leżącej na dywanie mapie. Następnie prosi, abydzieci usiadły wokół mapy i prowadzi rozmowę, zapraszacąc do podchodzenia: |
Rzucają samolotem w stronę leżącej na dywanie mapy Podają nazwę kontynentów (mogą też kraju) w którym ich samolot „wylądował”. |
Ćwiczeniowa, poznawcza | Przypomnienie sobie nazw i położenia kontynentów. | Mapa świata rozłożona na podłodze |
3 min |
Osoba prowadząca rozmawia z dziećmi: |
Odpowiadają na pytania. | Ćwiczeniowa, poznawcza | Przypomnienie cech lasu, odwołanie do roli zmysłów | |
10 min |
Osoba prowadząca wprowadza dzieci do zadania: Lasy mogę pełnić różne funkcje i role. Dobierzcie się w pary, przyjrzyjcie się dokładnie emblematom i wybierzcie jeden emblemat dotyczący funkcji lasu (1 para dzieci=1 emblemat). Omówcie go w parze i ustalcie co oznacza. Ja przypinam do tablicy pień i korzeń drzewa. Wy teraz po kolei podajcie funkcję, jaką przedstawia wasz emblemat i przyklejcie w miejscu korony drzewa. Osoba prowadząca słucha dzieci, pomaga przykleić emblematy, omawia wraz z dziećmi funkcje lasów. |
Przyklejają do tablicy naklejki/emblematy i starają się je omówić. | Ćwiczeniowa, poznawcza |
Poznanie i zrozumienie ważnych funkcji lasu. |
Plakat z dużym pniem i korzeniami drzewa, naklejki/ emblematy: |
10 min |
Osoba prowadząca zaprasza dzieci do zapoznania się z mapami: Osoba prowadząca zachęca dzieci do zastanowienia się: Ciekawostka: W ciągu 9 miesięcy, ziemia traci tyle lasów, ile rośnie w całej Polsce. |
Odszukują kolor ciemnozielony na mapach, porównują wielkość obszaru leśnego kiedyś i dziś. Próbują odpowiedzieć na pytania. |
Ćwiczeniowa, poznawcza Ćwiczeniowa, poznawcza |
Porównywanie dwóch map, refleksja nad zasobami leśnymi obecnie. Poznanie przyczyn zmniejszania się powierzchni lasów. Samodzielne myślenie. |
Mapy przedstawiające lasy pierwotne kiedyś i dziś. |
10 min | Osoba prowadząca rozmawia z dziećmi o ochronie lasów: - Czy ktoś z Was wie, jak dbać o lasy? Znacie pewnie wiele sposobów aby to uczynić. Powiedzcie mi, co wiecie na ten temat? Ciekawostka: 1 tona makulatury to 17 uratowanych drzew. Słoń waży ok. 7 ton. Gdy uzbieramy tyle matury ile waży słoń, to uratujemy aż 119 drzew. Osoba prowadząca zbiera i podsumowuje rozwiązania podawane przez dzieci oraz podaje informacje o znaczeniu certyfikowania drewna: |
Próbują znaleźć rozwiązania: - sadzić dużo nowych drzew, - ogrzewać nasze domy energią słoneczną, - odnawiać stare meble, - oszczędzać papier itd. |
Burza mózgów Podająca |
Uświadomienie sposobów i znaczenia ochrony zasobów leśnych. Zapoznanie z systemem certyfikacji. |
Znaki certyfikatów FSC i PEFC. |
10 min |
Osoba prowadząca wprowadza do wykonania pracy plastycznej: Zapraszam Was teraz do wspólnego zasadzenia lasu (makiety) ze zużytych materiałów, ścinek oraz rolek po papierze toaletowym. Dzięki temu, że użyjemy makulatury, ochronimy drzewa, które musiałyby być ścięte, jeśli użylibyśmy nowego papieru. |
Wykonują drzewka - wspólnie sadzą las z materiałów już niepotrzebnych. | Ćwiczeniowa | Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, estetyki swojej pracy. Czerpanie radości z zabawy. Modelowanie umiejętności wykorzystywania surowców wtórnych. | Rolki po papierze toaletowym, gazety, ścinki bibuły, kleje. |
3 min |
Osoba prowadząca podsumowuje zajęcia: Proszę, niech każdy z Was zamknie oczy i wystawi do przodu otwartą dłoń. Za chwilę otrzymacie do ręki duże nasionko. Waszym zadaniem jest poruszać ciałem w zależności od słów i melodii piosenki. Osoba prowadząca rozdaje kasztany, kładąc je dzieciom na dłoniach. |
Wyrażają swoje emocje, wyciszają się. |
Ekspresyjna |
Wyciszenie. |
Nagranie muzyczne „Małe nasionko”, kasztany |
Opracowały: Agata Cygan, Marta Podgórska (Przedszkole nr 121 we Wrocławiu)
Załącznik
Plakat drzewa z emblematami (funkcje lasu):
http://www.bialystok.lasy.gov.pl/image/image_gallery/międzynarodowy%20rok%20lasów%202011%20(1).jpg?img_id=17584113&mini=17584112